Martinlaakson lukiossa käytiin yritysvierailuilla kemian kursseilla. Yritysvierailut järjestettiin yleensä niin, että yritys esitteli ensin toimintaansa ja sen jälkeen kierrettiin yrityksen tiloissa tai tehtiin jotakin muuta toiminnallisempaa.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa 2. ja 3. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Kemianteollisuuden yritys
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennen varsinaista vierailuajankohtaa tuli ottaa yhteyttä yrityksiin ja sopia vierailusta. Yrityksen yhteyshenkilön kanssa suunniteltiin vierailua ja sen aikataulutusta. Lisäksi matkat yrityksen tiloihin täytyi suunnitella etukäteen.
Mallin toteuttaminen ei vaikuttanut oppilaitoksen muuhun toimintaan, sillä vierailut toteutettiin pääasiassa jakson päätösviikolla.
Mallin toteuttamisessa täytyy ottaa huomioon mahdolliset matkakulut.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat osallistuivat aktiivisesti vierailuille.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina on järjestää yritysvierailu tiloissaan. Yleensä yritys lähtee mukaan yhteistyöhön puhtaasta halusta olla mukana sivistämässä lukiolaisia. Yritys voi kuitenkin saada esimerkiksi näkyvyyttä tai parantaa yritysmielikuvaa yhteistyön kautta. Tämä kuitenkin edellyttää, että vierailun organisoiva opettaja päivittää esimerkiksi koulun sosiaalisen median kanavia.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Toimintamallin juurrutus on paljolti kiinni opettajan omasta halusta ja innostuksesta. Vierailut voitaisiin kirjata esimerkiksi koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan.