Lumon lukiossa käytiin biologian laboratoriotyökurssilla vierailulla paikallisessa yrityksessä. Yritys järjesti tiloissaan opiskelijoille paneelikeskustelun, jossa opiskelijat kuulivat, minkälaisia uratarinoita yrityksissä työskentelevillä on. Tämän jälkeen tutustuttiin yrityksen tiloihin ja tehdaspuoleen ja lopuksi opiskelijat saivat kokeilla tehdä yrityksen laboratorioissa pieniä töitä.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa 2. ja 3. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Yhteistyökumppaniksi soveltuu yritys, johon on mielekästä mennä kurssin sisällöt huomioiden. Yhteistyökumppanin valinnassa tulee ottaa huomioon myös heidän mahdollisuutensa ottaa vastaan tietyn kokoisia ryhmiä.
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennen yritysvierailun toteuttamista täytyi suunnitella matkat (reittivalinnat, järjestääkö koulu vai mennäänkö julkisilla), ottaa yhteyttä yritykseen, sopia yritysvierailun aikatauluista ja siitä, minkälaista ohjelmaa järjestetään.
Mallin toteuttaminen ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen toimintaan.
Mallin toteuttamisessa tulee huomioida mahdolliset matkakulut.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat osallistuivat aktiivisesti yritysvierailulla.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina on järjestää yritysvierailu. Tässä tapauksessa yhteistyökumppanilla oli mahdollisuutena saada yhteistyön kautta kesätyöntekijöitä.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Jotta toimintamallista tulisi pysyvä toimintatapa, tulee miettiä, mille kurssille yritysvierailu sopisi, sekä etsiä yritys/yhteistyötaho, joka vastaa mahdollisimman hyvin kurssin sisältöjä. Yritysten positiiviset kokemukset yhteistyöstä vaikuttavat myös jatkuvuuteen.