Lumon lukiossa tehtiin yhteistyötä paikallisen ammatillisen oppilaitoksen kanssa ENA06 -kurssilla. Ammatillisen oppilaitoksen liiketalouden opiskelijat tekivät työpaikkailmoituksia englanniksi, ja lukiolaiset vastasivat näihin itse kuvaamillaan videomuotoisilla työhakemuksilla. Videot jaettiin liiketalouden opiskelijoille ja he antoivat palautetta lukiolaisille niistä.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija ja opettaja
Toteutettavissa 2. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Oppilaitos
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Etukäteisvalmisteluihin kuului esimerkiksi tapaamiset yhteistyöopettajien kesken, yhteistyön aikatauluttaminen ja oman kurssin sisäinen aikatauluttaminen.
Mallin toteuttaminen ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen toimintaan.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Lukiolaiset suunnittelivat ja toteuttivat vastaukset työpaikkailmoituksiin.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina oli luoda työpaikkailmoitukset, sekä katsoa läpi lukiolaisten kuvaamat työhakemukset ja antaa palautetta niistä. Yhteistyön myötä ammatillisen oppilaitoksen opiskelijat saivat laajennettua sanavarastoaan. Toisten työhakemusten tarkastelu ja arviointi antoi heille varmasti myös ideoita oman hakemustyylin kehittämiseen ja omien vahvuuksien tunnistamiseen.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Yhteistyön suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, sillä kahden oppilaitoksen aikataulujen yhteensovittaminen ei aina ole kovin helppoa. Toimintamallille on helpompi saada jatkoa, kun molemmat osapuolet kokevat yhteistyön hyödylliseksi. Yhteistyötä suunniteltaessa kannattaakin siis miettiä, miten kaikki osapuolet hyötyisivät yhteistyöstä.