Martinlaakson lukiolla järjestettiin lukuvuoden aikana useita vierailijaluentoja. Teemana oli esimerkiksi yrittäjyys ja työhyvinvointi, jolloin hyvinvointialan yrittäjä tuli lukiolle kertomaan työstään.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja, opinto-ohjaaja ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Yhteistyökumppanin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota, että taho on kiinnostava opiskelijoiden näkökulmasta.
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Etukäteisvalmisteluja oli mm. vierailijan hankkiminen, sekä luennon aikatauluista sopiminen rehtorin, muiden opettajien ja vierailijan kanssa. Vieraan kanssa sovittiin myös esimerkiksi luennon sisällöistä. Lisäksi kaikki käytännön järjestelyt tuli hoitaa ja opiskelijoita tuli tiedottaa tapahtumasta.
Vierailijaluento järjestettiin yhden oppitunnin aikana ja opiskelijat olivat poissa tältä oppitunnilta. Pääsääntöisesti tarkoituksena oli, että koko koulu osallistuisi, mutta mikäli oli jokin pakottava syy, ettei tietty opiskelija tai kurssi pystynyt osallistumaan tälle, oli se ok.
Mallissa tulee ottaa huomioon mahdolliset vierailijoiden palkkiot.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat kuuntelivat aktiivisesti vierailijaluennolla.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina oli puhua opiskelijoille jostakin tietystä aiheesta. Yhteistyö koetaan usein yleishyödylliseksi asiaksi ja siinä halutaan olla mukana ns. ”yhteiskuntavastuun” vuoksi.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Mallin juurruttamisen kannalta tärkeää on, että vierailijat kontaktoidaan ja aikataulut sovitaan tarpeeksi aikaisin.