Porin suomalaisen yhteislyseon lukiossa kehitettiin yhteistyössä Satakunnan museon sekä Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman kanssa lukio-kurssi, jossa yhdistyivät itsenäisen suomen historian ja monitieteisen ajattelun kurssisisällöt. Varjojen aika -kurssilla käsiteltiin monitieteellisin menetelmin talvi- ja jatkosodan aikaa Porissa sekä tutustuttiin historian tutkijan työhön museon ammattilaisten johdolla ja osallistumalla mm. historiantutkijan keskeisiä lähdeaineistoja ja niiden tutkimuskäyttöä koskeville yliopiston luen-noille.
Mallin toteutus
Tarkoituksena oli toteuttaa useita lukion oppiaineita sisältävä teemakurssi, jonka avulla edistettäisiin lukion yhteistyötä korkeakoulun ja museon kanssa. Kurssilla sovellettiin monenlaisia oppimismenetelmiä luennoista ja arkistotyöstä larppaukseen sekä retkiin kaupunkilaisten sotakokemusten kannalta merkittäviin kohteisiin. Paikallishistorian lisäksi opittiin esimerkiksi lähdekritiikkiä ja medialukutaitoa sekä pohdittiin kaunokirjallisuuden avulla faktan ja fiktion suhdetta. Kurssilla opiskelijat pääsivät myös tutustumaan erilaisiin työpaikkoihin sekä ammatteihin niin yliopistossa kuin Satakunnan Museossa.
Kehitetyn mallin tuloksia
Paikallishistorian ja -kulttuurin opetus on tärkeää, sillä opiskelijoiden oman ympäristön havainnoiminen ja tuntemus on usein varsin vähäistä. Paikallishistorian tuntemus on tärkeää oppilaiden identiteetin (ja ehkä jopa omanarvontunnon) sekä juurtumisen, yhteisöön sitoutumisen ja siihen kuulumisen vuoksi. Paikallistuntemuksen myötä on mahdollista ymmärtää suurempia historiallisia tapahtumia ja nähdä niiden vaikutukset paikalliseen elämään.
Kurssin myötä opiskelijat pääsivät tutustumaan erilaisiin työpaikkoihin sekä ammatteihin yliopistossa ja Satakunnan Museossa. Kulttuurialalla on monenlaisia ammatteja ja tehtäviä, joihin voi päätyä monien erilaisten opiskelupolkujen kautta. Museoissa työskentelee niin ammattikorkeakoulu- kuin yliopistotutkintoja omaavia henkilöitä ja ammattinimikkeitä sekä tehtäviä on kymmeniä alkaen museon lipunmyynnistä museonjohtajaan.
Kurssin aikana tutustuttiin siihen, miten historiaa tutkitaan ja missä muodossa tietoa ja aineistoja löytyy (esim. museoesineet ja digitaaliset aineistot. Lisäksi tutustuttiin museon erilaisiin kokoelmiin, kuten valokuviin, esineisiin ja arkistomateriaaleihin.
Museon kannalta uudenlainen ja innostava yhteistyö paikallisen koulun ja opettajien kanssa oli erittäin positiviista ja loi mahdollisuuden erilaiseen toimintaan. Positiivista oli se, että opiskelijat innostuivat paikallisesta historiasta, löysivät itseään kiinnostavia aiheita ja asioita, löysivät uusia näkökulmia asioihin ja tekivät ahkerasti omia tutkimuksiaan.