Ressun lukiossa tuunattiin lukion valtakunnallisia kursseja (ET1, UE5, FI3) uralähtöiseksi. Opettajan opetusta korvattiin osittain työelämävierailuilla, jossa opiskelijoille tuli tutuksi useampikin tutkija, poliitikko sekä myös pappi tai muu uskonnollisen yhteisön toimihenkilö. Vierailut veivät purkukeskusteluineen ja niihin liittyvine tehtävineen noin kolmasosan kurssin ajasta.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opettaja ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Eri ammattien edustajat
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Vierailijoiden kontaktointi piti tehdä etukäteen ja sopia aikataulut niin, että ne istuvat lukion viikkorytmiin, osittain tässä hyödynnettiin jakson päätösviikon ”koepäivää”. Osa saatiin lukiossa aiemmin kehitetystä puhujapankista, osa perustui opettajan omiin kontakteihin.
Malli antoi rohkaisua muillekin opettajille toteuttaa vastaavia vierailuja. Tärkeintä oli asennemuutos: vierailut koululla tai retket ihmisten työpaikoille eivät ole pois opetuksesta eivätkä ole löysäilyä.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat pääsivät näkemään kyseisen oppiaineen parissa toimivan ihmisen käytännössä. Esimerkiksi yhteiskuntafilosofian kurssilla pohdiskeltiin filosofisia kysymyksiä luokkahuoneen sijaan kaupunginvaltuustossa ja yliopistolla, uskonnon ja ET:n kursseilla moskeijassa, kirkossa ja tutkijan työhuoneessa. Opiskelijat pitivät näitä kaikkein parhaana osana kurssia ja heille jäi niiden avulla myös asiat mieleen paremmin kuin vain lukemalla ja kuuntelemalla opettajan esitystä.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina on toimia oman ammattinsa asiantuntijana.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Juurruttamisen kannalta tärkeää on keskustella opettajien kesken ja rohkaista toimintamallin käyttöön. Lisäksi Ressun lukiossa rehtori on pyytänyt kaikkia listaamaan tekemänsä vierailut ja työelämäyhteistyöhankkeet kaikille opettajille nähtävissä olevaan Teams-muistikirjaan. Tämä helpottaa ideoiden jakamista ja välttää samojen tahojen kontaktointia usean opettajan taholta.