Opettajille annettiin toisesta jaksosta yksi yhteissuunnitteluaika vapaaksi. Jakson aikana opettajat korvasivat YS-ajan käymällä aineryhmittäin tai aineittain (aineryhmän koosta riippuen) työelämätreffeillä eli vierailulla omaan alaansa sopivassa yrityksessä. Opettajat suunnittelivat, varasivat ja toteuttivat itse omat työelämätreffinsä haluamansa kumppanin kanssa. Hankkeen asiantuntijaopettajat opastivat opettajia, tiedottivat asiasta ja keräsivät aineryhmiltä hankelomakkeet. Työelämätreffeistä pidettiin, ja opettajat olivat sitä mieltä, että jatkossakin niitä voisi järjestää. Opettajat saivat työelämätreffien kautta katsauksen omaan alaansa sopivaan yritykseen, ja moni sai myös omille tunneilleen sopivan vierailukontaktin.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opettaja, Opinto-ohjaaja, Rehtori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Aineenopettajat valitsivat itse itselleen sopivat yhteistyökumppanit.
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Aineryhmät hankkivat itse omat yhteistyökumppaninsa. Koulun tasolla sovittiin yhdessä ajankohta ja korvaava vapaa (ys-aamu).
Opettajat saivat toteuttaa vierailun melko vapaasti vain toiseen jaksoon rajattuna aikana, joten malli ei vaikuttanut sinänsä oppilaitoksen toimintaan. Kuitenkin työelämäkontakteja vieraili tunneilla jo tänä vuonna.
Malli on toteutettavissa ilman lisäkustannuksia
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Malli oli suunnattu opettajille. Opiskelijat saivat uusia työelämäkontakteja kun opettajat löysivät työelämätreffien avulla mielenkiintoisia vieraiijoita tunneilleen.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppaneiden luokse mentiin vierailulle, ja kumppanit toimivat asiantuntijoina. Yhteistyökumppanille vierailu antoi näkymiä koulumaailmaan ja lisäksi mahdollisuuden tuoda omaa yritystään esille. Lisäksi saatettiin sopia jatkotapaamisia kouluilla, jolloin yhteistyökumppani sai yritystään enemmän esiin.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Opettajakunta voisi hyvin sopia, että aineryhmät kävisivät vuosittain itsenäisesti työelämätreffeillä. Myös esimerkiksi rehtori voisi esittää tätä aineryhmille ja muistuttaa asiasta vuosittain.