A. Kurssia kertaava toteutusmalli
- Jaa opiskelijat kuuteen ryhmään. Näin he tutustuvat uusiin ihmisiin.
- Pyydä ryhmiä tutustumaan työpaikkailmoituksiin esim. Duunitorin tai TE-palveluiden kotisivujen kautta. He voivat etsiä esimerkiksi omaan haaveammattiinsa liittyviä työpaikkailmoituksia tai kotipaikkakunnassaan avoimena olevia työpaikkoja. Samalla opiskelijat pohtivat, seuraavia kysymyksiä: Millainen on ilmoitusten rakenne? Millaisia ominaisuuksia ja taitoja työntekijöiltä edellytetään? Millainen on työnkuva (työtehtävät), entä työskentely-ympäristö? Mitä työntekijä saa vastineeksi työpanoksestaan?
- Jaa ryhmille yksi ammatti/aikakausi (mammutinmetsästäjä, pyramidin rakentaja, roomalainen sotilas, ruttotohtori, löytöretkeilijä, Fordin T-mallin tekijä)
- Ryhmät laativat saamaansa ammattia koskevan rekrytointi-ilmoituksen hyödyntäen kohdassa 2 läpikäytyjä työnhakuilmoituksia, oppikirjaa ja oppitunneilla opittua. Heidän tulee pohtia siis esim. seuraavia teemoja:
- Millaisia ominaisuuksia työntekijällä tuli olla?
- Mitä tietoja, taitoja tai koulutusta häneltä vaadittiin?
- Mitä työtehtäviä työntekijälle kuului?
- Millaiseen työskentely-ympäristöön hänen piti varautua?
- Palkka ja/tai muut työsuhde-edut
Ryhmät työstävät ilmoituksesta diaesityksen kiinnittäen huomiota sen informatiivisuuteen ja houkuttelevuuteen.
5. Ryhmät täyttävät yhteiseen taulukkoon (esim. docs) ne tiedot, taidot ja ominaisuudet, joita kyseisessä ammatissa heidän mielestään tarvitaan.
6. Tuotokset esitellään luokan edessä “rekrytointimessuilla”. Ohjeistetaan esiintymistä.
7. Opiskelijat etsivät esimerkkejä kadonneista, katoavista tai tulevaisuuden ammateista. Vaihtoehtoisesti voidaan tutustua opettajan valmiiksi etsimiin esimerkkeihin. Keskustellaan, miksi tiettyjä ammatteja on poistunut ja tulee poistumaan.
8. Kukin opiskelija valitsee tulevaisuuden ammateista itseään eniten kiinnostavan.
9. Perehdytään työhakemuksen kirjoittamiseen TE-palveluiden sivuilla olevien ohjeiden avulla. Opiskelija kirjoittaa työhakemuksen valitsemaansa tulevaisuuden ammattiin näiden ohjeiden avulla.
10. Palataan opiskelijoiden täyttämään taulukkoon (kohta 5). Keskustellaan tulevaisuuden työelämän vaatimista tiedoista, taidoista ja ominaisuuksista. Pohditaan yhdessä, mistä nämä työntekijöille menneisyydessä, nyt ja tulevaisuudessa asetetut vaatimukset kumpuavat. Löytyykö niistä aikakaudesta riippumattomia yhtäläisyyksiä, entä mitkä ovat keskeisimmät erot? Keskustelut voidaan käydä ensin pienryhmissä ja tehdä yhteinen koonti tai käydä suoraan keskustelua koko opetusryhmän kesken.