Ressun lukioon suunniteltiin oma työ- ja talouselämäkurssi. Se sisälsi kolme elementtiä: 1) Työelämätietoisuuden lisääminen alumnivierailujen sekä työpaikkavierailujen muodossa 2) Työhön ja talouteen liittyvän tutkimustiedon esittely ja syventäminen 3) Tulevaisuuden työn haasteet erityisesti nyt ”ympäristövaalien” alla.
Vaativuus
Vaativa
Toteuttaja
Opettaja
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Työelämän edustajat mielellään kaikilta kolmelta sektorilta
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennakkovalmisteluina oli koko kurssin suunnittelu ja aikataulutus. Tähän liittyen täytyi esimerkiksi miettiä kurssin teemat, hankkia vieraat ja etsiä aiheeseen liittyvää tutkimustietoa.
Toimintamalli ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen muuhun toimintaan.
Mallin toteuttamisessa täytyy huomioida uuden kurssin suunnitteluun kuluva aika. Kuluneesta ajasta voi koitua lisäkustannuksia opettajien palkkakustannusten muodossa.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat osallistuivat aktiivisesti kurssin vierailuihin ja keskusteluihin. Opiskelijat suorittivat kurssityön digitaalisen oppimisympäristön (GSE) kautta.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina oli toimia asiantuntijavieraana.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Rehtorin myötävaikutuksella ja aktiivisella mainostuksella kurssille saataneen tarpeeksi opiskelijoita ainakin kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa (nyt kurssille osallistui reilu parikymmentä).