Tavoitteet
Projektin tarkoituksena oli tutustua ruotsinkielisiin korkeakouluihin Suomessa. Valitsin korkeakouluja, jotka tarjoavat taloustieteen opintoja. Samalla oli tarkoituksena oppia opiskeluun ja talouteen liittyvää sanastoa ruotsiksi. Tarkoituksena oli myös tuoda esiin ruotsinkielisiä opiskelu mahdollisuuksia ja miten opiskelijat voisivat vielä vahvistaa omia ruotsin kielen taitojaan työelämää varten.
Mitä tehtiin?
Oppilaat harjoittelivat ensin opiskelu- ja taloussanastoa oman INNE 6 -oppikirjan avulla. He harjoittelivat sanojen ääntämistä, pelasivat Quizletiä ja tekivät suullisia ja kirjallisia tehtäviä kirjasta.
Seuraavalla oppitunnilla jaoin oppilaat pareihin, ja jokainen pari sai oman osa-alueen tietystä korkeakoulusta. Opiskelijat tekivät apukysymysten avulla esityksen Classroomiin. Opiskelijat käyttivät tähän noin tunnin aikaa, jonka jälkeen ryhmät esittelivät omat työnsä muille ryhmille.
Seuraavalla oppitunnilla Hankenin opiskelijat esittelivät opiskelua Hankenissa, hakuprosessia ja opintojen kulkua etänä. Tunnilla oli myös paikalla yksi koulumme entisistä opiskelijoista, joka kertoi, minkälaista on opiskella Hankenissa.
Vinkkejä opettajille
Osa-alueet koostuivat seuraavista korkeakouluista ja opintosuuntauksista:
Hanken:
https://www.hanken.fi/sv/institutioner-och-center
- Institutionen för finansiell ekonomi och nationalekonomi Institutionen för företagsledning och organisation
- Institutionen för marknadsföring
- Institutionen för redovisning och handelsrätt
Arcada:
https://www.arcada.fi/sv/studera-pa-arcada/bachelorutbildningar
- Företagsekonomi
- International business
Åbo Akademi:
https://www.abo.fi/om-abo-akademi/fakulteterna/fakulteten-for-samhallsvetenskaper-och-ekonomi/
- Folkrätt
- Internationell marknadsföring
- Nationalekonomi
- Offentlig förvaltning
- Offentlig rätt
- Organisation och ledning
- Privaträtt
- Redovisning
- Rättsnotarie
Åbo Akademin osa-alueet olivat hieman lyhyempiä, joten niitä jaettiin useampi yhdelle parille.
Tehtävänanto esityksiin oli seuraava:
Gå till nätsidan och ta reda på om det program som du blivit utdelad. Försök hitta svar till nedanstående frågor.
- Vad är det viktigaste som man lär sig då man studerar just detta ämne?
- Vad ingår i studierna?
- Hurdana karriärmöjligheter och jobb leder denna utbildning till?
- Du kan också nämna något annat som du tycker är viktigt.
- Skriv ner 10 viktiga ord från din presentation både på svenska och finska
Plussat
- Hyvä, että esitykset olivat osittain samoista aihepiireistä, koska sanasto oli aika haastavaa. Kun useammassa esityksessä käytettiin samaa sanastoa, jäi se paremmin opiskelijoiden mieleen.
- Oli myös hyvä, että opiskelijat kävivät sanastot läpi esityksen alussa, jolloin muiden opiskelijoiden oli helpompi seurata mukana.
- Esityksissä kertaantui hyvin myös opiskelusanasto.
- Opiskelijat saivat tärkeää tietoa eri ruotsinkielisistä opiskelumahdollisuuksista, ja mitä Arcada, Åbo Akademi ja Hanken tarkoittavat ja minkälaisia opintoja ne tarjoavat.
- Kaiken kaikkiaan esitykset onnistuivat hyvin ja olivat sopivan mittaisia eli eivät liian laajoja, jolloin opiskelijoiden keskittymiskyky ei olisi riittänyt kaikkien esitysten kuuntelemiseen.
- Opiskelijamäärä kurssilla oli myös sopiva, kun kurssilla oli 19 opiskelijaa.
Kehittämisideat
Olimme toivoneet, että olisimme päässeet Hankenille paikan päälle tutustumaan, mutta koronan takia kaikki esitykset olivat etänä. Opiskelijoille olisi ollut mielekkäämpää tutustua korkeakouluun paikan päällä. Olisi myös ollut hienoa päästä opiskelijoiden kanssa retkelle Turkuun ja tutustumaan Åbo Akademihin paikan päälle.