Nuori Yrittäjyys ry:n Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa lukiolaiset perustavat yksin tai tiimissä oikealla rahalla toimivan NY-yrityksen osana lukio-opintojaan. Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa on jatkokehitetty Tunne Työ - suunnittele ura -hankkeessa. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.

Kyky muuttaa ideat toiminnaksi
Rohkeus
Kyky ymmärtää taloutta ja sen toimintaa

Löydä ja hyödynnä taitosi

Tulevaisuuden työelämässä töitä tehdään monelle eri työnantajalle, työt voivat olla projektiluonteisia tai osa työurasta voi olla oman asiantuntijuuden jakamista yrittäjyyden kautta.

Vuosi yrittäjänä-ohjelma vahvistaa lukiolaisten työelämätaitoja sekä rohkaisee nuoria omien ideoiden toteuttamiseen. Tekemällä oppiminen, tiimityöskentely, ongelmanratkaisutaidot, omien verkostojen luominen sekä usko omiin taitoihin ovat oleellinen osa myös tulevaisuuden työelämää.

NY-yritystoiminnassa lukiolaisten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaidot vahvistuvat käytännönläheisellä tavalla.  Lukiolainen saa työvälineitä ja erinomaisia oppimistilaisuuksia polkunsa löytämiseen, jopa oman työn luomiseen.

Vuosi yrittäjänä –ohjelmalla on verkko-oppimisympäristö, TWID. Opettajan on mahdollista ottaa kurssi käyttöön suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Ohjaavana opettajana toimii lukion oma opettaja/opettajat.

Ohjaava opettaja voi halutessaan osallistua Nuori Yrittäjyys ry:n ohjelmakoulutukseen, tämä ei ole kuitenkaan pakollista.

Ohjelma tukee LOPSin määrittelemiä aihekokonaisuuksia, se sopii erinomaisesti laaja-alaisiin opintoihin.

Maksullisuus
Maksullinen

Rekisteröintimaksu Vuosi yrittäjänä -kurssille 25e/yrittäjä. Maksu sisältää vakuutukset, materiaalit ja kilpailuihin osallistumisen. Rekisteröintimaksut laskutetaan lukiolta.

Kesto / Laajuus
Lukuvuosi, Lukukausi, Kurssi, Tutkinnon osa, Keskiverto

Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla.

Lukion 1. kevätlukukaudella
Lukion 2. syys-ja / tai kevätlukukaudella
Lukion 3. syys- ja/ tai kevätlukukaudella

Vuosi yrittäjänä -ohjelma on hyvä sijoittaa lukujärjestykseen ainakin kurssin alkuvaiheessa, jotta lukiolaiset (NY-yrittäjät) pääsevät hyvin alkuun.

Tämän jälkeen tapaamiset voidaan sopia lukiolaisten kanssa tarvittaessa.

Lukiot voivat itse päättää miten kurssi sijoitetaan kurssitarjottimelle.

Kuvaus

Löydä ja hyödynnä taitosi

Tulevaisuuden työelämässä töitä tehdään monelle eri työnantajalle, työt voivat olla projektiluonteisia tai osa työurasta voi olla oman asiantuntijuuden jakamista yrittäjyyden kautta.

Vuosi yrittäjänä-ohjelma vahvistaa lukiolaisten työelämätaitoja sekä rohkaisee nuoria omien ideoiden toteuttamiseen. Tekemällä oppiminen, tiimityöskentely, ongelmanratkaisutaidot, omien verkostojen luominen sekä usko omiin taitoihin ovat oleellinen osa myös tulevaisuuden työelämää.

NY-yritystoiminnassa lukiolaisten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaidot vahvistuvat käytännönläheisellä tavalla.  Lukiolainen saa työvälineitä ja erinomaisia oppimistilaisuuksia polkunsa löytämiseen, jopa oman työn luomiseen.

Vuosi yrittäjänä –ohjelmalla on verkko-oppimisympäristö, TWID. Opettajan on mahdollista ottaa kurssi käyttöön suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Ohjaavana opettajana toimii lukion oma opettaja/opettajat.

Ohjaava opettaja voi halutessaan osallistua Nuori Yrittäjyys ry:n ohjelmakoulutukseen, tämä ei ole kuitenkaan pakollista.

Ohjelma tukee LOPSin määrittelemiä aihekokonaisuuksia, se sopii erinomaisesti laaja-alaisiin opintoihin.

Kyky muuttaa ideat toiminnaksi
Rohkeus
Kyky ymmärtää taloutta ja sen toimintaa
Maksullisuus
Maksullinen

Rekisteröintimaksu Vuosi yrittäjänä -kurssille 25e/yrittäjä. Maksu sisältää vakuutukset, materiaalit ja kilpailuihin osallistumisen. Rekisteröintimaksut laskutetaan lukiolta.

Kesto / Laajuus
Lukuvuosi, Lukukausi, Kurssi, Tutkinnon osa, Keskiverto

Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla.

Lukion 1. kevätlukukaudella
Lukion 2. syys-ja / tai kevätlukukaudella
Lukion 3. syys- ja/ tai kevätlukukaudella

Vuosi yrittäjänä -ohjelma on hyvä sijoittaa lukujärjestykseen ainakin kurssin alkuvaiheessa, jotta lukiolaiset (NY-yrittäjät) pääsevät hyvin alkuun.

Tämän jälkeen tapaamiset voidaan sopia lukiolaisten kanssa tarvittaessa.

Lukiot voivat itse päättää miten kurssi sijoitetaan kurssitarjottimelle.