Helsinge gymnasium järjesti yhdessä kahden muun ruotsinkielisen lukion kanssa teemapäivän keväällä. Teemana oli globaalit haasteet ja omilla teoilla vaikuttaminen. Päivä koostui vieraiden luennoista ja työpajoista. Vierailijaluentoja varten tapahtumaan kutsuttiin erilaisia ihmisiä, kuten opiskelijoita, bloggareita ja työntekijöitä eri organisaatioista, kertomaan omista valinnoistaan. Näiden kautta opiskelijoille tuli tutuksi erilaisia urapolkuja. Opiskelijat valitsivat kahdestatoista annetusta vaihtoehdosta kaksi luentoa, jotka he kävivät kuuntelemassa. Luentojen jälkeen opiskelijat osallistuivat yhdelle valitsemalleen työpajalle. Työpajojen teemoja oli esimerkiksi demokratia ja globaali talous. Työpajat olivat opettajien järjestämiä.
Vaativuus
Vaativa
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja ja opinto-ohjaaja
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Erilaiset ihmiset, jotka ovat jollakin tapaa tekemisissä vaikuttamisen kanssa
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Tapahtumaa oli järjestämässä kaksi opettajaa jokaisesta lukiosta. Etukäteisvalmisteluja oli esimerkiksi yhteydenotot vieraisiin, aikataulujen sopiminen, työpajojen suunnitteleminen, käytännön järjestelyt (kuten opiskelijoiden kulkeminen tapahtumapaikalle) ja opiskelijaryhmien muodostaminen.
Päivän aikana ei ollut normaalia opetusta.
Mallissa on huomioitava mahdolliset kustannukset kuljetuksista. Tapahtuma järjestettiin toisen lukion tiloissa, joten Helsinge gymnasiumin opiskelijat matkustivat sinne bussilla.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat valitsivat annetuista vaihtoehdoista kaksi luentoa, jotka kävivät kuuntelemassa, sekä yhden työpajan.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppaneiden roolina oli toimia vierailijaluentojen puhujina.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Sujuva yhteistyö sekä eri koulujen että muiden yhteistyökumppaneiden kanssa auttaa juurruttamisessa. Lisäksi on tärkeää, että tapahtuma otetaan konkreettisesti mukaan lukion tapahtumakalenteriin.