Tavoite:
- tutustuttaa opiskelijat paikallisiin tai lähialueen yrityksiin tai yrittäjiin
- tuoda syventävää tietoa yrittämisestä ja taloudesta erilaisten paikallisten / lähialueen toimijoiden kautta
- opetella tiimityöskentelytaitoja
- yrittäjämäisen ajattelutavan vahvistaminen
- eri vuosina tuodaan eri talousnäkökulmia talouteen- ja yrittämiseen liittyen
Tapahtuman toteutuksesta:
- Oppilaitoksen olemassa olevaan teemapäivään voi yhdistää talous- tai yrittäjäpolun tai pitää talouspolun omana puolipäivä- tai kokopäivätapahtumana.
- Teemapäivään yhdistettäessä, kun talous- tai yrittäjäpolku on osa isompaa kokonaisuutta, teemapäivä mahdollistaa muun yhteisen koko koulun oman tapahtumaosuuden.
- Talouspolun voi sijoittaa sekä syksylle että keväälle, lähi- sekä etäopetukseen.
- Tapahtuma voidaan kohdistaa pienemmälle opiskelijajoukolle tai jollekin tietylle vuosikurssille.
Kesätyönhakuaikaan sopii talouspolkumalli, jossa polun aloittaa yhteinen rekrytointipuheenvuoro.
Tiimien välisen kilpailun voi sisällyttää molempiin malleihin. Tiimien kokoonpanot kannattaa etukäteen sopia tai pyytää opiskelijoita etukäteen ilmoittautumaan tiimeihin.
Talous- tai yrittäjäpolun toteuttaminen lähiopetuksessa:
- kaikille yhteinen työnhaussa onnistumiseen liittyvä puheenvuoro nuoria rekrytoivalta toimijalta (30 minuuttia)
- tutustuminen paikallisiin tai lähialueen yrityksiin kiertoajeluna yrityksestä toiseen (2,5 – 3 tuntia)
- lisäksi esimerkiksi: paikallinen opas kertoo alueen yritysten historiasta tms.
- mukana voi olla tiimien välistä kilpailua, kuten monivalintakysymyksiä yritysvierailun lopuksi tai yritysten antamia tehtäviä ennen seuraavaan yritykseen siirtymistä
- lyhyt palautekysely ja päivän parhaiden tiimien mahdollinen palkitseminen
Talouspolun malli yhdistettynä teemapäivään etä-lähiyhdistelmänä (puolipäivä):
- kaksi 25-30 minuutin puheenvuoroa:
- kaikille yhteinen työnhaussa onnistumiseen liittyvä puheenvuoro nuoria rekrytoivalta toimijalta (30 minuuttia)
- teemapäivään yhdistetty talousnäkökulma-puheenvuoro (20-25 minuuttia)
- Esimerkiksi kulttuuripäivänä:
- kulttuurin ja yrittäjyyden yhdistämisen eri mahdollisuuksia, eri kulttuurialan yrittäjien omat polut tms.
- Esimerkiksi kulttuuripäivänä:
- Opiskelijatiimien välinen yrittäjäaiheinen kilpailu
- tutustutaan kilpailukysymysten kautta paikallisiin yrityksiin ja yrittäjiin
- Video- ja nettisivustomateriaalia käytettävissä
- tiimit saavat etsiä itse tietoa yrityksistä
- mahdollisia videotervehdyksiä ja -kysymyksiä yrittäjiltä
- tutustutaan kilpailukysymysten kautta paikallisiin yrityksiin ja yrittäjiin
- lyhyt yrittäjäpuheenvuoro joltakin kilpailussa esitellyllä yrittäjältä tai yrityksen edustajalta
- palautekysely ja parhaiden tiimien mahdollinen palkitseminen