Tavoitteet
- laajentaa opiskelijoiden käsitystä eri ruotsinkielisistä koulutusmahdollisuuksista Suomessa.
- lisätä tietoisuutta siitä, missä kaikkialla ylipäänsä voi opintojaan lukion jälkeen jatkaa.
- tutustuttaa opiskelijat erityisesti merenkulkuun liittyviin opintoihin. Alalla on pulaa tekijöistä ja se tarjoaa monipuolisia työmahdollisuuksia ympäri maailman niin merellä kuin maissa.
- kannustaa opiskelijoita opiskelemaan myös ruotsin kielellä.
Mitä tehtiin?
Tämä kyseinen kehitystyö on toteutettu Ahvenanmaalle suuntautuvan opintomatkan yhteydessä, mutta on suunniteltu siten, että sen voi ainakin tietyiltä osin toteuttaa myös ilman vierailua Ahvenanmaalle.
Tiedonhakutehtävä
Kehitystyön aluksi opiskelijat tutustuivat merikapteeni-opintoihin ammattikorkeakoulu Noviassa ja Högskolan på Ålandissa tiedonhakutehtävien avulla. Tehtävänä oli löytää vastaukset opettajien määrittelemiin kysymyksiin ammattikorkeakoulujen ruotsinkielisiltä sivuilta. Samalla opiskelijat keräsivät tietoa myös muista opiskeltavista aloista näissä ammattikorkeakouluissa.
Merikapteeniopiskelijan vierailu lukiossamme
Lukiomme alumni kävi kertomassa opintomatkalle lähteville opiskelijoille opinnoistaan ammattikorkeakoulu Novian merikapteeni-linjalla sekä työstään laivoilla. Saimme samalla tiedon, että alan opiskelijoita kannustetaan kertomaan lukiolaisille opinnoistaan. Meillä oli kontakti valmiina, mutta ottamalla yhteyttä esim. Novian opinto-ohjaajaan uskomme, että (etä)vierailija koululle olisi järjestettävissä helposti.
Vierailu ammattikorkeakoulussa (HÅ)
Opintomatkan aikana vierailimme Högskolan på Ålandissa, jossa pääsimme tutustumaan ammattikorkeakouluopintoihin Ahvenanmaalla. Olimme olleet yhteydessä opinto-ohjaajiin sähköpostilla ja sopineet vierailusta. Koko vierailu toteutettiin ruotsin kielellä. Meille esiteltiin ensin yleisesti ammattikorkeakoulun eri opintoaloja ja koulun tiloja sekä kerrottiin mm. monipuolisista harjoittelu-, työllistymis- ja vaihto-opiskelumahdollisuuksista. Tämän jälkeen merikapteenilinjan lehtori kertoi meille merikapteeniopinnoista ja pääsimme kokeilemaan navigaatiosimulaattoria (kuva simulaattorista). Opiskelijamme olivat valmistelleet ennakkoon kysymyksiä ruotsiksi sekä ammattikorkeakouluun että merikapteeniopintoihin liittyen. Lisäksi opiskelijat tekivät vierailusta tilojen esittely -videon (stillbild).
Vinkkejä opettajille
Mielestämme se toimi hyvin, että tutustuimme opintomahdollisuuksiin yleisesti ja että valitsimme vielä yhden opintoaloista lähempään tarkasteluun. Merikapteenilinjan sijaan tähän voisi valita ihan yhtä hyvin minkä tahansa muunkin opintolinjan.
Tämä sopii hyvin RUB15- sekä RUA06-opintojaksoihin, joissa opetussuunnitelman mukaisina teemoina ovat jatko-opinnot lukion jälkeen ja työelämä.
Tralla-kortin liitteenä ovat tiedonhakutehtävien kysymykset ja ohjeet korkeakoulun tilojen esittely -videon (stillbild) tekemiseen.
Plussat
- Ruotsinkielisiin sivustoihin tutustuminen lisäsi opiskelijoiden sanavarastoa ja helpotti korkeakouluvierailun sujumista. Opiskelijoilta saatu palaute oli positiivista.
- Ennakkotehtävät, vierailut ja opintomatka Ahvenanmaalle kokonaisuutena lisäsi opiskelijoiden kiinnostusta ruotsinkielisiä jatko-opintoja kohtaan sekä luottamusta itseensä ruotsin kielen taitajina.
Kehittämisideat
Jatkotyönä voisi selvittää, mitä ylemmän korkeakoulututkinnon mukaisia opintoja voisi opiskella merikapteeni-tutkinnon jälkeen tai sen lisäksi.
Tätä kokonaisuutta voisi myös soveltaa muiden alojen sekä muiden ruotsinkielisten korkeakoulujen suhteen opiskelijoiden oman mielenkiinnon mukaan.
Opiskelijat voi ohjata työstämään erilaisia tuotoksia tiedonhakutehtävän, vierailun tai vierailijan käynnin perusteella. Me esimerkiksi teetimme vierailijan käynnistä haastatteluvideon ja korkeakouluvierailusta tilojen stillbild-esittelyvideon.