Tavoitteet
- Oppitunnin tavoitteena oli tuoda teoriaosaamista sekä käytännön vinkkejä sijoittamiseen liittyen.
- Lukiolaiset saavat tietoa jatko-opintomahdollisuuksista.
Mitä tehtiin?
Oppitunti toteutettiin tällä kertaa etä/hybridimallilla. Laurean opiskelijat olivat etäyhteyden kautta paikalla, kun taas lukion talousmatematiikan kurssin opiskelijat olivat luokassa. Muutama sairastunut lukiolainen osallistui tunnille etäyhteyden kautta. Vastaavia oppitunteja on aiemmin pidetty Riihimäen lukiossa paikan päällä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta etäyhteyksien avulla.
Tunnin aluksi Laurea AMK:n Talous- ja sijoitusosaamisen projektin vetäjä-opiskelijat pitivät PowerPoint-esityksen, jossa kertoivat sijoittamisen teoriaa sekä käytännön vinkkejä. Esityksessä käytiin läpi mm. eri sijoitusmuotoja, rahasto- ja osakesijoittamisen eroja sekä hyödyllisiä palveluita. Esitystä havainnollistettiin tosielämän tarinoilla esimerkiksi sijoittamalla rikastuneista henkilöistä.
PowerPoint-esityksen jälkeen opiskelijat jaettiin ryhmiin. Pienryhmissä he pelasivat seppo.io-alustalla Fyffeguru-peliä, jossa oli kysymyksiä sijoittamiseen liittyen. Tietoa sai hakea myös internetistä. Parhaiten menestynyt ryhmä palkittiin Bookbeat-lahjakortilla.
Plussat
- Oppitunti toi opiskelijoille hyvää tietoa sijoittamiseen liittyen. Nuorilla ei välttämättä vielä tässä vaiheessa ole paljoakaan kokemusta sijoittamisesta.
- Pelillisyys lisäsi aiheen houkuttelevuutta.
- Lisäksi tässä oli mahdollisuus tutustua Laurean opiskelijoihin, sekä kysellä heiltä opiskelusta Laureassa.
Kehittämisideat
- Jos vaan mahdollista, niin oppitunti on varmasti vielä toimivampi kokonaan lähiopetuksena.
- Ennen oppituntia olisi hyvä olla käyty läpi koronkoron periaate.
- Tämän kokeilun pohjalta selvitetään, voisiko kokonaisuudesta kehittää täysin virtuaalisen, jolloin se olisi kaikkien lukioiden saavutettavissa ympäri Suomen.
- Mikäli oppitunti pidetään etänä, niin kannattaa varmistaa teknisten yhteyksien toimivuus.
- Aihe sopii myös yhteiskuntaopin taloustiedon oppitunneille.
- Aihe mahdollistaa hyvin myös oppiainerajat ylittävän yhteistyön matematiikan ja yhteiskuntaopin kanssa.