Tämä kehitetty uusi käytäntö on sovellettavissa yhteistyötahosta riippuen kaikille ryhmille, mutta on tarkoitettu erityisesti luonnontieteellisen erityislinjan opiskelijoille. Porissa järjestetty pilotti oli suunnattu luonnontieteilijöiden lisäksi taloustieteen opiskelijoille, jotka yhteistyön avulla tutustuivat kiertotalouden periaatteisiin ja siihen liittyviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Tällainen kehitetty uusi käytäntö tuo opiskelijat lähemmäs työelämää ja yrityksiä sekä luo uusia yhteistyöverkostoja.
Mistä on kyse?
Tämän käytännön tarkoituksena on kehittää lukiokoulutuksen ja työelämän yhteistyötä, jossa erityisesti lukion luonnontieteellisen erityislinjan opiskelijat voisivat tutustua luonnontieteelliseen huippututkimukseen ja samalla tutkimuslaitoksen erilaisiin ammatteihin. Yhteistyön aikana lukiolaiset voivat esimerkiksi päästä tekemään tutkimuslaboratorioissa pienimuotoisia tutkimuksia, kuten lumianalyysin.
Taloustieteen (YH02) kurssin opiskelijoiden näkökulmasta tavoitteena on tutustua suuren pörssiyhtiön liiketoimintaan. Porissa Metso-Outotecin järjestämillä luennoilla lukiolaisille esiteltiin erityisesti kiertotaloutta ja siihen liittyviä tulevaisuuden visioita ja liiketoimintamalleja.
Yhteistyön alusta saakka tavoitteena on kehittää yhteistyölle muotoja, jotka olisi helppo monistaa ja jotka toisivat yhteistyölle jatkuvuutta. Lukioyhteistyössä on hyvä hyödyntää yhteistyötahossa (esim. tutkimuslaitoksessa) toimivia jatko-opiskelijoita tai muita henkilöitä, jotka voivat toimia yrityskummeina yhteistyötahon ja lukion välillä. Tätä voidaan pitää sovellutuksena Porin lukion Tiedekummi-mallista, joka on myöskin osa Lukion työelämäkumppanit -hanketta, jota rahoittivat Euroopan sosiaalirahasto ja toteuttajaorganisaatiot. Jatkuvuuden varmistamiseksi on myös hyvä sopia yhteistyötahon kanssa vuosittaisten luentojen järjestämisestä lukiolaisille koulun tiloissa.
Pointteja:
- Yhteistyön kautta opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus tutustua luonnontieteelliseen tutkimukseen ja tutkijan työhön.
- Vuosittaisilla akateemisilla luennoilla tutkimuslaitoksen jatko-opiskelijat toimivat eräänlaisina kummeina lukiolaisille ja vierailevat lukiossa esittelemässä omaa tutkimusalaansa.
- Erityisesti luonnontieteisiin suuntautuneille opiskelijoille yhteistyö on arvokasta.
- Tärkeää on ylläpitää aktiivista vuorovaikutusta lukion opiskelijoiden ja tutkijoiden välillä. Porissa tavoitteen edistämiseksi Metso-Outotecin tutkimuslaitoksen jatko-opiskelijat nostettiin yhteistyön aktiiviseksi voimavaraksi.
- Opiskelijoiden ja nuorten tutkijoiden välinen vuoropuhelu avaa uusia näköaloja varsin teoreettisten luonnontieteen lukio-opiskelujen rinnalle.
- Yhteistyön kautta saadaan luoduksi henkilökohtaisia kontakteja.
- Yhteistyötä edistää alueen yritysten huoli saada tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa, esim. Metso-Outotecin taholta koettiin tärkeäksi houkutella lukiolaisia kaivosteknologian jatko-opintojen pariin. Yhteistyötahon intressi tietenkin myös sitouttaa yritystä lukioyhteistyöhön.
Mallin pysyvyys
Tärkein yhteistyön tavoite on jatkuvuuden varmistaminen. Esimerkiksi lukion jokavuotinen tiedeviikko voi toimia tärkeänä moottorina yhteistyölle. Lukion uuden opetussuunnitelman moduulirakenne edistää osaltaan tämän kaltaisen yhteistyön kehittämistä.
- Yhteistyön jatkuvuus edellyttää luonnollisesti henkilökohtaisten suhteiden ylläpitämistä.
- Kansainvälisen pörssiyhtiön toiminnassa yhteistyö paikallisen lukion kanssa ei luonnostaan ole liiketoiminnan keskiössä ja uusien yhteistyömuotojen kehittely jää paljolti lukion oman aktiivisuuden varaan.
Porin pilotista
Porissa lukionkin kannalta oli merkittävä päätös, että Metso-Outotec lähti yhteistyön aikaan kehittämään yhdessä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa uutta metallurgian opintolinjaa. SAMKin prosessitekniikan väyläopinnoissa opiskelijalla on mahdollisuus päästä opiskelemaan Aalto-yliopistoon Sustainable Metals Prosessing -koulutusohjelmaan. Opinnot sisältävät energia- ja ympäristötekniikan, konetekniikan sekä tietojenkäsittelyn opintoja. Tämä uusi koulutusohjelma tuo luonnollisesti lisäarvoa yhteistyölle ja tarjoaa lukiolaisille aivan uusia opintoväyliä. Samalla uusi koulutusväylä vastaa maakunnan yritysten osaamistarpeeseen rekrytoida koulutettuja työntekijöitä tulevaisuudessa.