Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • Yhteystiedot
  • English
  • Svenska
Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • Yhteystiedot
  • English
  • Svenska
Tuotekortti Maksuton

Podcastsarja korkeakouluopinnoista

Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla
30.3.2022
Podcast-sarjassa haastatellaan koulussa vierailevia alumneja ja muita vieraita. Podacasteissa vieraat kertovat omista korkeakouluopinnoistaan ja työurastaan. Näin syntyvä podcast-sarja jää pidempiaikaiseen käyttöön ja useamman opiskelijan tavoitettavaksi esimerkiksi koulun YouTube-kanavalle. Podcastien tekeminen voi olla osa eri oppiaineiden lukio-opintoja. Kortissa on esimerkkinä suomen kielen tutkija Henri Satokankaasta tehty podcast. Kehitystyötä on tehty Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla -hankkeen tuella. Hanketta rahoittaa Opetushallitus.

Mistä on kyse?

Tavoitteet Tutustutaan haastatteluiden avulla erilaisiin korkeakouluopintopolkuihin. Kukin opiskelijapari haastattelee itseään kiinnostavaa alaa opiskelevaa (tai jo valmistunutta) opiskelijaa, jolloin oma ajatus
Laajenna

Tavoitteet

Tutustutaan haastatteluiden avulla erilaisiin korkeakouluopintopolkuihin. Kukin opiskelijapari haastattelee itseään kiinnostavaa alaa opiskelevaa (tai jo valmistunutta) opiskelijaa, jolloin oma ajatus jatko-opinnoista voi samalla kypsyä ja tarkentua. Haastateltava voi olla koulussa vieraileva alumni tai korkeakoulun lähettämä vierailija tai omasta lähipiiristä tuttu henkilö.

Podcastsarjan voi liittää opinto-ohjauksen OP2-opintojakson lisäksi jonkun muun oppiaineen opintoihin, jolloin podcasteihin haastateltavien henkilöiden opinnot liittyvät kyseiseen oppiaineeseen, esimerkiksi UE6 Uskonto, tiede ja media -opintojaksoon tai tiettyyn teemaan, esimerkiksi kiertotalouteen (KE5 Kemiallinen energia ja kiertotalous).

Mitä tehtiin?

Pareittain tehtävät haastattelut. Pari saa itse valita haastateltavan oman kiinnostuksensa ja jatko-opintosuunnitelmiensa mukaan. Toivottavaa olisi, että podcastsarjan haastateltavat olisivat mahdollisimman eri aloilta tai suuntautumisvaihtoehdoista, ja omaavat erilaisia, yksilöllisiä polkuja, miten he ovat päätyneet opiskelemaan kyseistä alaa korkeakouluun. Keskiössä on kartoittaa, miten kyseisiin opintoihin pääsee, millaisia sisältöjä ja opiskelutapoja opinnoissa käytetään ja mitä opiskelutaitoja niissä vaaditaan.

Äänitys tapahtuu joko koulussa podcast-mikrofonilla tai kotona, kunhan käytössä on laadun takaamiseksi erillinen mikrofoni. Äänityksessä käytetään ohjelmaa (esim. Audacity), jolla äänitystä pystyy myös editoimaan. Valmiin podcastin pituus on n. 20 min (maks. 25 min) ja muoto MP3. Podcast julkaistaan sarjana esimerkiksi koulun  blogissa, Spotify-tilillä, YouTube-kanavalla tai muulla julkisella alustalla.

Ehdotuksia haastattelukysymyksiksi: 

  • mitä opiskelet?
  • mikä sai sinut hakeutumaan tälle alalle? Miten keksit, että tämä on sinun juttusi?
  • Mikä opinnoissa on yllättänyt sinut?
  • Millaisiin työtehtäviin aiot valmistumisen jälkeen hakeutua?
  • millaisia eväitä opinnot antavat tulevalle urallesi?
  • mitä haluaisit opiskella vielä lisää?
  • mitkä harrastukset tai muut vapaa-ajan kokemuksesi tukevat korkeakouluopintojasi?

 

Haastateltavasta olisi kiva olla podcastiin liitettävä kuva. Tai sitten valokuva haastattelutilanteesta.

Opiskelijoita tulee ohjata pyytämään haastateltavilta lupa podcastin ja mahdollisen kuvan julkaisuun valitulla julkaisualustalla.

Vinkkejä opettajille

Äänityslaadun takaamiseksi on syytä olla tasokas mikrofoni sekä häiriötön tila haastattelun tekemiseen. MP3-tiedostot kannattaa pyytää tallentamaan keskeneräisinä sekä editoituna joko opintojakson oppimisalustalle tai Google Drive-kansioon, ettei työ katoa ennen julkaisuvaihetta.

Kokemuksesta opittua: YouTube-kanavalla voi julkaista ainoastaan videomuotoisia tiedostoja, eli ääniraitaan tulee liittää kuva ja tehdä MP3-tiedostosta video. Tämä työvaihe yllätti hitaudellaan ja työläydellään. Joku äänitiedostojen julkaisualusta on toimivampi.

Plussat

Vierailijoiden ja vierailuiden anti jää usein taltioimatta. Podcastien kautta useampi opiskelija pääsee useana lukuvuonna kuulemaan vierailijoiden haastattelut korkeakouluopinnoista. Podcast-sarjan voi kehittää myös uran ja työelämätaitojen ympärille, jolloin haastateltavat ovat valmistuneet jo aiemmin korkeakoulusta (ks. esimerkki video).

Haastattelu-podcast on helppo muokata mihin tahansa oppiaineeseen ja opintojaksoon kurssitehtäväksi, jonka kautta tutustutaan kyseisen alan opiskeluvaihtoehtoihin. Podcastia voi kuunnella vaikka koulumatkalla tai ulkoillessa; videon kuva ei tuo haastatteluun mitään oleellista lisäinformaatiota, mutta lisää tiedoston kokoa.

Kehittämisideat

Videosarja vierailuista. Vierailuilla voisi video olla parempi tallenne kuin äänitiedosto, jotta näkee, millainen opiskelupaikka tai esimerkiksi sen laboratorio on kyseessä. Videokuvan kohdalla tulee olla tarkka, ettei kuvassa näy henkilöitä, joilta ei ole lupaa videon julkaisuun.

Piilota

Mitä opitaan?

LuovuusMahdollisuuksien havainnointi ja hahmottaminen sekä niihin tarttuminenOmien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen

Mihin oppiaineeseen?

Oppilaan- ja opinto-ohjaus

Mikä sisältötyyppi?

Tehtävä

Mille koulutusasteelle?

Lukiokoulutus

Aiheet?

Opetus- ja oppimateriaali

Kesto?

Projekti

Vaikeusaste?

Keskiverto

Kieli?

Suomi

Avainsanat

Korkeakoulu- ja tiedeyhteistyö

Projektit

Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla

Ota yhteyttä

Mia Stenius/ Espoon kaupunki/ Kuninkaantien lukio

mia.stenius@kuninkaantie.espoo.fi

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
info@tralla.fi
  • Yhteystiedot
  • Info
  • Medialle ja kumppaneille
  • Tietosuoja- ja rekisteriseloste
© 2022 Yksityisyrittäjäin Säätiö