Tavoitteet
Tutustutaan haastatteluiden avulla erilaisiin korkeakouluopintopolkuihin. Kukin opiskelijapari haastattelee itseään kiinnostavaa alaa opiskelevaa (tai jo valmistunutta) opiskelijaa, jolloin oma ajatus jatko-opinnoista voi samalla kypsyä ja tarkentua. Haastateltava voi olla koulussa vieraileva alumni tai korkeakoulun lähettämä vierailija tai omasta lähipiiristä tuttu henkilö.
Podcastsarjan voi liittää opinto-ohjauksen OP2-opintojakson lisäksi jonkun muun oppiaineen opintoihin, jolloin podcasteihin haastateltavien henkilöiden opinnot liittyvät kyseiseen oppiaineeseen, esimerkiksi UE6 Uskonto, tiede ja media -opintojaksoon tai tiettyyn teemaan, esimerkiksi kiertotalouteen (KE5 Kemiallinen energia ja kiertotalous).
Mitä tehtiin?
Pareittain tehtävät haastattelut. Pari saa itse valita haastateltavan oman kiinnostuksensa ja jatko-opintosuunnitelmiensa mukaan. Toivottavaa olisi, että podcastsarjan haastateltavat olisivat mahdollisimman eri aloilta tai suuntautumisvaihtoehdoista, ja omaavat erilaisia, yksilöllisiä polkuja, miten he ovat päätyneet opiskelemaan kyseistä alaa korkeakouluun. Keskiössä on kartoittaa, miten kyseisiin opintoihin pääsee, millaisia sisältöjä ja opiskelutapoja opinnoissa käytetään ja mitä opiskelutaitoja niissä vaaditaan.
Äänitys tapahtuu joko koulussa podcast-mikrofonilla tai kotona, kunhan käytössä on laadun takaamiseksi erillinen mikrofoni. Äänityksessä käytetään ohjelmaa (esim. Audacity), jolla äänitystä pystyy myös editoimaan. Valmiin podcastin pituus on n. 20 min (maks. 25 min) ja muoto MP3. Podcast julkaistaan sarjana esimerkiksi koulun blogissa, Spotify-tilillä, YouTube-kanavalla tai muulla julkisella alustalla.
Ehdotuksia haastattelukysymyksiksi:
- mitä opiskelet?
- mikä sai sinut hakeutumaan tälle alalle? Miten keksit, että tämä on sinun juttusi?
- Mikä opinnoissa on yllättänyt sinut?
- Millaisiin työtehtäviin aiot valmistumisen jälkeen hakeutua?
- millaisia eväitä opinnot antavat tulevalle urallesi?
- mitä haluaisit opiskella vielä lisää?
- mitkä harrastukset tai muut vapaa-ajan kokemuksesi tukevat korkeakouluopintojasi?
Haastateltavasta olisi kiva olla podcastiin liitettävä kuva. Tai sitten valokuva haastattelutilanteesta.
Opiskelijoita tulee ohjata pyytämään haastateltavilta lupa podcastin ja mahdollisen kuvan julkaisuun valitulla julkaisualustalla.
Vinkkejä opettajille
Äänityslaadun takaamiseksi on syytä olla tasokas mikrofoni sekä häiriötön tila haastattelun tekemiseen. MP3-tiedostot kannattaa pyytää tallentamaan keskeneräisinä sekä editoituna joko opintojakson oppimisalustalle tai Google Drive-kansioon, ettei työ katoa ennen julkaisuvaihetta.
Kokemuksesta opittua: YouTube-kanavalla voi julkaista ainoastaan videomuotoisia tiedostoja, eli ääniraitaan tulee liittää kuva ja tehdä MP3-tiedostosta video. Tämä työvaihe yllätti hitaudellaan ja työläydellään. Joku äänitiedostojen julkaisualusta on toimivampi.
Plussat
Vierailijoiden ja vierailuiden anti jää usein taltioimatta. Podcastien kautta useampi opiskelija pääsee useana lukuvuonna kuulemaan vierailijoiden haastattelut korkeakouluopinnoista. Podcast-sarjan voi kehittää myös uran ja työelämätaitojen ympärille, jolloin haastateltavat ovat valmistuneet jo aiemmin korkeakoulusta (ks. esimerkki video).
Haastattelu-podcast on helppo muokata mihin tahansa oppiaineeseen ja opintojaksoon kurssitehtäväksi, jonka kautta tutustutaan kyseisen alan opiskeluvaihtoehtoihin. Podcastia voi kuunnella vaikka koulumatkalla tai ulkoillessa; videon kuva ei tuo haastatteluun mitään oleellista lisäinformaatiota, mutta lisää tiedoston kokoa.
Kehittämisideat
Videosarja vierailuista. Vierailuilla voisi video olla parempi tallenne kuin äänitiedosto, jotta näkee, millainen opiskelupaikka tai esimerkiksi sen laboratorio on kyseessä. Videokuvan kohdalla tulee olla tarkka, ettei kuvassa näy henkilöitä, joilta ei ole lupaa videon julkaisuun.