RUB105-kurssi käsittelee jatko-opintoja ja työelämää. Kehitimme kurssille noin viikon mittaisen opintojakson Seppo-pelialustalle. Pelissä opiskelijat kävivät läpi koko työnhaun prosessin (omien vahvuuksien tunnistaminen, ammatinvalintatestin tekeminen, sopivan työpaikkailmoituksen etsiminen, työhakemuksen ja CV:n tekeminen sekä työpaikkahaastattelu). Osa tehtävistä oli kirjallisia ja osa suullisia. Pelin viimeisessä osassa pohdittiin myös jatko-opintojen merkitystä tulevaisuuden työuran rakentumiselle.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opettaja ja opiskelija
Toteutettavissa 2. ja 3. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Toteutettavissa ilman yhteistyökumppania
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Opiskelijoilla piti olla tarvittavat tietotekniset laitteet, mieluiten tietokone, mutta muillakin mobiililaiteilla pelaaminen onnistui. Lisäksi opiskelijalla piti olla kyseisen kurssin oppimateriaali. Myös opettaja tarvitsi koneen pystyäkseen moderoimaan peliä sekä arvioimaan ja antamaan palautetta opiskelijoiden tuotoksista.
Mallia toteutettiin normaalien kurssien puitteissa, joten se ei vaikuttanut muihin kursseihin tai oppiaineisiin.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat olivat aktiivisia toimijoita omassa työelämäprosessissaan. Pelin tarkoituksena oli kielen oppimisen lisäksi saada aikaan autenttista oppimista ja tehdä opiskelijat tietoisiksi työnhaun eri osa-alueista ja luoda ruotsinkielistä materiaalia, jota he voisivat vastaisuudessa käyttää oikeassa työnhakutilanteessa.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Mallia käytetään jatkossa kaikilla RUB105-kursseilla ja materiaali on vapaasti käytettävissä ja muokattavissa. Samalla periaatteella on tarkoitus kehittää myös eri kieliin/kursseihin soveltuvia osioita.