Lukion ykkösluokkalaisten opinto-ohjauksen pakollisella kurssilla järjestettiin päivä, jolloin sai lähteä halutessaan varjostamaan itseään kiinnostavaa työtä. Opiskelija etsi itse uravarjostuskohteen.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opiskelija ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa 1. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Minkä tahansa alan työntekijä
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Opiskelijat etsivät itse työpaikan, joten opinto-ohjaajalta ei vaadittu juurikaan etukäteisvalmisteluja sen suhteen. Niille, jotka eivät lähteneet varjostamaan työtä, kehiteltiin vaihtoehtoista toimintaa ajalle.
Malli järjestettiin kurssin päätöspäivänä, joten se ei häirinnyt oppilaitoksen muuta toimintaa.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat etsivät itse heitä kiinnostavan työpaikan, ottivat yritykseen yhteyttä ja sopivat uravarjostuksesta. Mallin kautta opiskelijat oppivat lisää heitä kiinnostavan ammatin työnkuvasta ja saivat mahdollisesti ideoita omalle urapolulleen.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina oli tehdä töitä samalla tavalla kuin normaalistikin, jotta opiskelija sai kuvan siitä, mitä kyseisen työnkuvan työtehtäviin voi kuulua. Mikäli opiskelijalle heräsi kysymyksiä varjostuksen aikana, työntekijä vastasi niihin. Yhteistyön kautta yritys voi saada työntekijöitä tulevaisuudessa.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Juurruttamisen kannalta avainasemassa on opinto-ohjaaja, joka haluaa ottaa varjostuksen osaksi kurssia.