Otimme yhteyttä Turun ja Tampereen yliopistoon ja sovimme vierailukäynnistä kielten opinto-ohjelmaan. Molempiin kaupunkeihin lähti yksi luokallinen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita. Yliopistolla meille järjestettiin opiskelijoiden, opinto-ohjaajan ja opetushenkilökunnan johdolla opastus tiloissa, infoa opinnoista ja hakemisesta ja meillä oli myös mahdollisuus kysyä lisäkysymyksiä. Lisäksi vierailimme molemmissa kaupungeissa yhdessä yrityksessä. Näillä yritysvierailuilla kuulimme yrityksen historiasta ja toimialasta ja saimme koulutus- ja työnhakuvinkkejä.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja, opinto-ohjaaja ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Yliopistot ja korkeakoulut, yritykset tai muut työnantajat
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennen toimintamallin toteutusta yhteistyökumppanit tuli hankkia ja yhteistyöstä sopia. Lisäksi käytännön organisointi tuli tehdä (esim. kuljetusten varaaminen).
Malli vaikutti muihin opettajiin, sillä opiskelijat olivat koko päivän poissa opetuksesta.
Mallin toteuttamisessa tulee huomioida bussikuljetusten ja ruokailujen aiheuttamat lisäkustannukset.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat olivat retken osallistujia ja heiltä vaadittiin aktiivista kuuntelua ja kysymysten esittämistä. Mukana olleet opiskelijat saivat lisää jatko-opinto ja työelämätietoutta ja joidenkin jatko-opintosuunitelmat vahvistuivat.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yliopistostot järjestivät ohjelman. Heille se oli mainosta ja mahdollisuus värvätä hyviä, kiinnostuneita opiskelijoita. Yritysyhteistyössä yrityksen rooli oli valmistella esitykset itsestään. Hyötynä oli yrityksen tunnettavauuden lisääntyminen.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Juurruttamisen kannalta tärkeää on kirjata ylös käytetyt kontaktit.