Espoonlahden lukiossa kehitettiin lukio-tettiä. Tet toteutettiin joustoviikolla, jolloin käytössä oli kokonainen viikko tutustumista varten. Opiskelijat hankkivat itse heidän omia jatko-opintosuunnitelmiaan tukevat tet-paikat (tarvittaessa saivat opinto-ohjaajalta apua). Ennen varsinaista tettiä ryhmä kokoontui muutamia kertoja ohjeistuksen ja suunnittelun merkeissä. Varsinaisessa harjoittelussa opiskelijat olivat neljä päivää ja opinto-ohjaaja kävi mahdollisuuksien mukaan paikoissa vierailemassa. Viimeisenä päivänä kokoonnuttiin koululla ja osallistujat pitivät muulle ryhmälle esitelmän omista kokemuksistaan ja tiedoistaan, jotka olivat tutustumisesta saaneet.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja, opinto-ohjaaja ja lukiokoulutuksen järjestäjä
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Erilaiset opiskelijoita kiinnostavat työpaikat
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennen toimintamallin toteutusta täytyi miettiä sopiva ajankohta muihin opintoihin nähden sekä tarvittaessa hankkia ennakkoon tutustumispaikkoja. Tietokoneita ja puhelimia käytettiin raportointiin, harjoittelun dokumentointiin sekä esitysten pitämiseen.
Mallin toteuttaminen ei vaikuttanut oppilaitoksen muuhun toimintaan, sillä harjoittelu toteutettiin joustoviikolla, jolloin koko aika oli tämän kurssin käytössä.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat olivat neljä päivää tutustumassa työelämään itse hankkimissaan kohteissa. Toimintamallin kautta opiskelijat pääsivät näkemään konkreettisesti, millaista työtä heitä kiinnostavalla alalla tehdään.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina oli järjestää tet ja opastaa opiskelijoita siinä. Yritykset saivat tätä kautta itselleen apukäsiä ja mahdollista työvoimaa tulevaisuudessa.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Toiminnan vakiinnuttamisen kannalta tärkeintä on saada tet vuosittain sisällytettyä lukion kurssitarjontaan.