Lumon lukiossa järjestettiin talouden instituutioihin ja sijoitustoimintaan keskittyvä yhteiskuntaopin soveltava kurssi viidennessä jaksossa. Kurssilla tutustuttiin talouden keskeisiin toimijoihin muun muassa yritysvierailujen avulla. Kurssi on järjestetty jo useana vuotena ja vierailut järjestetään yleisimmin seuraavanlaisesti: ensin käydään keskuspankissa, sen jälkeen joko Pörssisäätiön tai Nasdaqin vieraana ja lopuksi käydään eri pörssiyhtiöissä. Jos jonkin toisen aineen opiskelijaryhmä on lähdössä suurin piirtein samoihin aikoihin yritysvierailulle, pyritään ne mahdollisuuksien mukaan integroimaan yhteen.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa 2. ja 3. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Vierailun kohteeksi sopii pääsääntöisesti mikä tahansa yritys, joka sopii kurssille. Kannattaa pyrkiä siihen, että yritykset joko liittyisivät jotenkin siihen, mitä opiskelijat ovat opiskelleet lukiossa, olisivat käänneyhtiöitä, tai olisivat markkinajohtajia toimialallaan.
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennen kurssin alkamista tuli miettiä, mihin kohteisiin vierailut tehtäisiin, sekä miten vierailut konkreettisesti organisoidaan (esim. matkat). Lisäksi tuli ottaa yhteyttä näihin yrityksiin ja sopia vierailuiden aikatauluista, sekä muista järjestelyistä (yritykset haluavat yleensä tietää etukäteen esim. vieraiden lukumäärän ja vierailun esityskielen). Ennen vierailuja opiskelijoiden sekä opettajan kannattaa tutustua yrityksiin tai heidän toimialaansa, jotta esittelyistä saa enemmän irti ja opiskelijat osaavat kysyä mielekkäämpiä kysymyksiä.
Kurssille merkityt oppitunnit olivat tuntikaaviossa iltapäivän viimeiset. Näin ollen yritysvierailuilla ei ollut juurikaan vaikutusta muiden opettajien tai oppilaitoksen toimintaan.
Mallin toteuttamisessa on huomioitava mahdolliset matkakulut.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat osallistuivat aktiivisesti yritysvierailuille.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina on esitellä omaa toimintaansa ja yritystä. Yhteistyön avulla yritys voi esimerkiksi rikkoa alaan/yritykseen liittyviä myyttejä tai saada työvoimaa. Yritykset myös kysyvät usein, voivatko he käyttää vierailulta otettuja kuvia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Toimintamallin juurruttamisessa avainasemassa on opettaja, jolla on halua ja kiinnostusta toteuttaa mallia.