Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • English
  • Svenska
Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • English
  • Svenska
Tuotekortti Maksuton

Opiskelijat osallisina teatteriprojektissa

17.9.2019
Kallion lukiossa toteutettiin teatteriprojekti, jossa tehtiin yhteistyötä paikallisen ammattiopiston kanssa. Tämän lisäksi näytelmän käsikirjoittaja piti koululla luentoja ja työpajan. Olemassa olevaa mallia on jatkokehitetty Tunne Työ - suunnittele ura -hankkeessa. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.
Avaa materiaali

Mistä on kyse?

Kallion lukiossa toteutettiin teatteriprojekti ”Jokatyttö”. Yhdysvaltalaisen ohjaaja, käsikirjoittaja, näyttelijä Peter Allen Stonen, joka toimi myös newyorkilaisen elokuvakoulun NYFAn opettajana, käsikirjoittama
Laajenna

Kallion lukiossa toteutettiin teatteriprojekti ”Jokatyttö”. Yhdysvaltalaisen ohjaaja, käsikirjoittaja, näyttelijä Peter Allen Stonen, joka toimi myös newyorkilaisen elokuvakoulun NYFAn opettajana, käsikirjoittama näytelmä suomennettiin ja kantaesitettiin Kallion lukiossa tammikuussa 2019. Käsikirjoittaja saapui ensi-iltaan, piti koululla useampia luentoja, joissa hän esitteli yhdysvaltalaisen elokuvanäyttelemisen koulutusvaihtoehtoja ja omaa elokuva-alan urapolkuaan, ja veti näytelmässä mukana olleille näyttelijöille työpajan kameranäyttelemisestä. Projektissa tehtiin yhteistyötä myös Stadin ammattiopiston hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijoitten kanssa; he vastasivat näyttelijöiden maskeerauksesta ja kampauksista.

Vaativuus

Vaativa

Toteuttaja

Opiskelija, opettaja, rehtori ja yritys, työelämän edustaja tai kolmas sektori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla

Soveltuvat yhteistyökumpanit

Teatterin eri osa-alueiden asiantuntijat ja kansainväliset toimijat

Ennakkovalmistelut ja resurssit

Käsikirjoittajan ja näytelmän ohjaajan tuli olla kontaktissa ennen toimintamallin toteuttamista. Samoin etukäteisvalmisteluina oli yhteistyö ohjaajan ja maskeeraajien opettajan välillä, aikatauluttaminen ja tiedottaminen. Tarvittavia resursseja oli esimerkiksi teatteritila harjoituksiin ja esityksiin, valo- ja ääniteknikot, sekä taloudelliset resurssit lavastukseen ja puvustukseen.

Harjoitukset ja esitykset pystyttiin toteuttamaan pitkälti kurssien puitteissa, mutta yhteistyö koulun ulkopuolisen tahon (Stadin ammattiopisto) kanssa vaati jonkin verran poissaoloja muilta oppitunneilta ja joustoa muilta opettajilta. Koko koululla oli mahdollisuus nähdä esitys.

Mallin toteuttamisesta voi tulla lisäkustannuksia (esim. esityksen valmistaminen (lavastus, puvustus, maskeeraus) ja tiedottaminen).

Opiskelijoiden rooli ja hyöty

Opiskelijat näyttelivät esityksessä, suunnittelivat koreografiat, osallistuivat lavastamiseen ja puvustamiseen, tiedottamiseen ym. käytännön töihin. He osallistuivat myös työpajaan.

Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty

Yhteistyökumppani pystyi saamaan yhteistyön kautta hyötyä, kuten oman alansa tunnetuksi tekemisen ja mahdollisen työharjoittelun.

Toiminnan vakiinnuttaminen

Mallin juurruttaminen vaatii aikaresurssin suunnittelulle sekä koulun sisällä että yhteistyökumppanien kanssa.

Tutustu lisää

Tunne Työ -blogi

Piilota

Mitä opitaan?

LuovuusRohkeusVastuunottaminen

Mihin oppiaineeseen?

Kaikki oppiaineetTaito- ja taideaineet

Mikä sisältötyyppi?

Tapahtuma

Mille koulutusasteelle?

Ammatillinen koulutusKorkeakoulutusLukiokoulutus

Aiheet?

Oppimisympäristö

Kesto?

KurssiProjekti

Vaikeusaste?

Vaativa

Kieli?

Suomi

Avainsanat

Korkeakoulu- ja tiedeyhteistyö

Ota yhteyttä

Tunne Työ

https://www.tunnetyo.fi/single-post/2019/08/30/Kallio-maailmalla-maailma-Kalliossa-lukuvuonna-2018-2019

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
  • Info
  • Medialle ja kumppaneille
  • Tietosuoja- ja rekisteriseloste
© 2023 Yksityisyrittäjäin Säätiö