Helsingin yliopistolta tuli keväällä 2019 pyyntö, jossa lukiolaisia toivottiin osallistumaan heidän lepakkotutkimukseensa. Opiskelijat työskentelivät lepakoiden maastotutkimuksessa kesän 2019 ajan. Tehtävänä oli kerätä lepakoiden ääntä nauhalle erityisen äänittimen avulla, jota opiskelijat veivät ja hakivat maastosta aina joka toinen viikonloppu.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opettaja
2. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Korkeakoulut, tutkimuslaitokset
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Etukäteen tuli tutustua pyyntöön, jonka yliopisto lähetti. Seuraavaksi alkoi halukkaiden opiskelijoiden kartuttaminen – koska tämä työ tehtiin pitkälti kesälomalla, opiskelijoiden tuli olla vapaaehtoisia. Aineryhmäopettajille kerrottiin projektista ja sovittiin yhdessä, mitä opiskelijat saavat ns. ”palkkioksi” osallistuessaan projektiin.
Toimintamalli ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen toimintaan.
Malli on toteutettavissa ilman lisäkustannuksia.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat olivat aktiivisia toimijoita tässä mallissa. Työ tehtiin itsenäisesti ohjeiden mukaan, ilman opettajaa, joten opiskelijan oma motivaatio ja rooli oli tärkeä.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppani kontaktoi lukiota ja antoi heille ohjeet maastotukimuksen tekemiseen. Yhteistyökumppani saa tutkimukseensa erittäin laajaa dataa eri puolilta Suomea. Samalla yliopisto saa myös näkyvyyttä mahdollisena tulevana opiskelupaikkana.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Lepakkotutkimus oli projektina kertaluontoinen, mutta vastaavat projektit yliopistojen kanssa ovat suunnitteilla.