Vuosaaren lukioon kutsuttiin kognitiotieteilijä kertomaan opiskelijoille tutkijan työstä ja tekoälyyn liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä (mm. robotiikan moraalipsykologiasta). Luento pidettiin keväällä 2019 ja siihen osallistu noin 250 opiskelijaa, sekä kymmenisen opettajaa. Luento liittyi koulumme tekoäly ja etiikka -kurssiin sekä korkeakouluyhteistyöhön.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelijakunta, opettaja, opinto-ohjaaja tai rehtori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Yliopistotutkijat
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Luento tuli sopia ajoissa ja laittaa koulun kalenteriin. Vieraaseen otettiin yhteyttä ja vierailusta sovittiin hänen kanssaan sähköpostitse. Toteutus vaati myös etukäteistiedottamista opettajille ja opiskelijoille.
Toimintamallin aikaan ei ollut muuta opetusta. Osa opettajista myös valmisteli aihetta omille opiskelijoilleen oman aiheensa kannalta, tekoäly kun liittyy kaikkeen, esim. ammattien muutokseen tulevaisuudessa.
Mallin toteuttamisessa tulee huomioida mahdolliset lisäkustannukset luennoitsijan palkkiosta.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat osallistuivat luennolle ja jälkikäteiskeskusteluun oppitunneilla.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina oli tulla koululle puhumaan aiheesta. Toimintamallin kautta yhteistyökumppani voi saada julkisuutta (ehkä vaikutus myös apurahoihin) ja nuorison näkemyksiä ajankohtaisiin asioihin. Tällä kertaa vierailija nimenomaan pyysi, että saisi näkyvyyttä esim. koulun koitivuilla tai blogin muodossa tms.