Kutsuimme aivotutkijan pitämään luennon koko koulun opiskelijoille erilaisten asioiden vaikutuksesta keskittymiseen, jaksamiseen ja hyvinvointiin. Vierailu pidettiin ns. mediastudiossa, johon mahtui vain osa opiskelijoista ja se striimattiin kaikkiin luokkiin, jolloin koko koulu pääsi seuraamaan sitä yhtä aikaa. Striimauksen aikana oli mahdollisuus lähettää ”ohjelmaan” kommentteja tai kysymyksiä, joihin otettiin kantaa luennon aikana.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelijakunta, opettaja, opinto-ohjaaja, opiskelijahuolto tai rehtori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Tutkija tai joku muu alan asiantuntija
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Ennakkovalmisteluita oli vierailijan kanssa ajankohdan ja fokuksen sopiminen, markkinointi, tekniikan järjestäminen striimausta varten, juontajien valinta ja juontojen sopiminen. Ennen luentoa toteutettiin kysely opiskelijoiden vireydestä vuorokauden aikana. Tulokset kerättiin ennen luentoa ja niitä käsiteltiin luennolla.
Vierailu vaikutti koko kouluun, koska kaikki seurasivat ohjelmaa oppitunnin aikana.
Mallissa on huomioitava mahdollinen palkkio vierailijalle.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijoiden roolina oli ennakkokyselyyn vastaaminen, striimaustekniikan hoitaminen (monikamerakuvaus, valot, äänet ja ohjaus), juontojen valmistelu ja juontaminen, sekä some-päivystys ”ohjelman” aikana tulleita kommentteja ja kysymyksiä varten.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina on luennoida lukiolaisille aiheesta.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Erilaisten asiantuntijavierailuiden käyttäminen riippuu opettajakunnan innokkuudesta kutsua vieraita. Kovin usein lukuvuoden aikana ei voi kaikille suunnattua ulkopuolista luentoa järjestää.