Lappeenrannan Lyseon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kurssille 6 pyydettiin vieraaksi paikallinen elokuvaohjaaja. Hän kertoi opiskelijoille omasta urapolustaan ja opetti sen jälkeen opiskelijoille lyhytelokuvien avulla elokuvan rakennetta. Lopuksi opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat ryhmissä omat lyhytelokuvat. Aikaa projektiin käytettiin 2 x 75 min. per kurssi. Videoita voisi hyvin toteuttaa myös muilla kursseilla, esimerkiksi luontovideoita biologian kurssilla.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opettaja, opiskelija
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Elokuva-alan yrittäjät ja yritykset
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Mallin toteuttamiseen tarvittiin jokaiselle ryhmälle iPad, johon oli ladattuna iMovie-ohjelma. Lisäksi luokkaan tarvittiin välineet elokuvien katsomiseen.
Toimintamalli ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen muuhun toimintaan. Mallin toteuttaminen rajoittui oppiaineen omille tunneille.
Mallin toteuttamisesta saattaa tulla lisäkustannuksia. Mallin toteuttamisessa tulee ottaa huomioon mahdolliset kustannukset ohjaajien palkkioista.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat toteuttivat oman lyhytelokuvan ja oppivat samalla elokuva-alasta ja elokuvaohjaajan melko epätyypillisestä urapolusta.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppani oli sekä asiantuntija että mentori.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Juurruttaminen vaatisi lähinnä resurssia maksaa palkkio.