Tavoitteet: Työelämään tutustumisen (TET) tarkoituksena on tarjota lukiolaisille mahdollisuus nähdä erilaisia työympäristöjä. Opiskelijat kehittävät työelämävalmiuksiaan, esimerkiksi työnhakutaitoja, työpaikan sosiaalisessa ympäristössä toimimista sekä oman osaamisensa esiin tuomista. Työympäristöjen
näkeminen ja niissä toimiminen antaa nuorille uusia näkökulmia uran ja esimerkiksi omien korkeakouluopintojen suunnitteluun. TET-paikan tarjoavat työpaikat luovat samalla nuorten keskuudessa työnantajamielikuvaansa.
Kohderyhmä: Lukion opiskelijat
Toteutus: Tässä kuvataan opiskelija-TETin järjestämiseen liittyvät käytännön asiat Riihimäen lukiossa.
- Jokainen opiskelija osallistuu kolmeen TET-jaksoon: ensimmäisen vuoden opiskelijoilla TET-jakso kestää kaksi päivää, toisen vuoden kolme päivää ja kolmannen vuoden yksi päivä.
- Ensimmäisen vuosikurssin TET-päivät on järjestetty viikolla 19 ja toisen vuosikurssin viikoilla 14 ja 15 (päivät to-ma). Kolmannen vuosikurssin opiskelijat saavat itse valita päivän 1.-3. jaksojen ajalta.
Toisen vuosikurssin työelämään tutustuminen sijoittuu kahden päivän osalta
arviointiviikolle. Opettajat ovat sitoutuneet järjestämään näiden palkkien arvioinnin 2. vsk opiskelijoiden osalta poikkeusjärjestelyin. - Opettajat tekevät TET-päivien ajan suunnittelu- ja arviointityötä.
- TET-jaksojen suorittaminen on pakollinen osa opinto-ohjauksen kursseja.
a. Ensimmäisen vuoden osalta työelämään tutustuminen kuuluu OP1-kurssiin, toisenja kolmannen vuoden osalta OP2-kurssiin.
b. TET-jaksojen suorittaminen on ehto kurssisuorituksen saamiselle. - Opiskelijat hankkivat TET-paikat itsenäisesti.
a. Paikkojen hakemista kehitetään jatkuvasti siten, että työpaikat voivat itse ilmoittaa halukkuudestaan ottaa lukiolainen tutustumaan. - Paikkojen suositellaan olevan sellaisia, joissa pääsee tutustumaan jonkin itseä kiinnostavan korkeakoulututkinnon suorittaneen henkilön tehtäviin. a. Kolmannen vuoden TET-päivän voi suorittaa myös tutustumalla itseä kiinnostavaan korkeakouluun.
b. Lukio-TET on luonteeltaan job shadowing -tyylinen, eli lukiolainen seuraa ammattilaisen työtä.
c. Paikallisille yrityksille on kerrottu lukio-TETistä ennen kuin opiskelijat hakevat paikkoja. - Riihimäen lukiossa TET-jaksoja on kehitetty ohjaus- ja työelämätiimissä. (Linkki RIL_ohjaus- ja työelämätiimi -korttiin). Jos TET-jaksojen järjestäminen on lukiossa uutta, olisi hyvä perustaa työryhmä suunnittelua varten.
Katso alla tarkemmat ohjeet, joiden avulla pääset vauhtiin!
Kesto: Lukion itse valittavissa.
Materiaali: saatekirje, sopimuslomakkeet
Soveltuva ryhmän koko: Lukion opiskelijat tai valikoitunut joukko