Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • Yhteystiedot
  • English
  • Svenska
Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • Yhteystiedot
  • English
  • Svenska
Tuotekortti Maksuton

Opiskelija-TET – Kolmas tulevaisuus

VirveTee
17.6.2020
Opiskelija-TET lukiossa on ennen kaikkea mahdollisuus kehittää työelämävalmiuksia ja omien vahvuuksien tunnistamista ja sanoittamista. Suunnittelemalla TET tukee opiskelijoiden uravalintaa, tarjoamalla mahdollisuuden tutustua itseä kiinnostavaan alaan. Lisäksi työelämään tutustuminen edistää opiskelijoiden näkemystä monimuotoisesta työelämästä.

Mistä on kyse?

Tavoitteet: Työelämään tutustumisen (TET) tarkoituksena on tarjota lukiolaisille mahdollisuus nähdä erilaisia työympäristöjä. Opiskelijat kehittävät työelämävalmiuksiaan, esimerkiksi työnhakutaitoja, työpaikan sosiaalisessa ympäristössä
Laajenna

Tavoitteet: Työelämään tutustumisen (TET) tarkoituksena on tarjota lukiolaisille mahdollisuus nähdä erilaisia työympäristöjä. Opiskelijat kehittävät työelämävalmiuksiaan, esimerkiksi työnhakutaitoja, työpaikan sosiaalisessa ympäristössä toimimista sekä oman osaamisensa esiin tuomista. Työympäristöjen
näkeminen ja niissä toimiminen antaa nuorille uusia näkökulmia uran ja esimerkiksi omien korkeakouluopintojen suunnitteluun. TET-paikan tarjoavat työpaikat luovat samalla nuorten keskuudessa työnantajamielikuvaansa.

Kohderyhmä: Lukion opiskelijat

Toteutus: Tässä kuvataan opiskelija-TETin järjestämiseen liittyvät käytännön asiat Riihimäen lukiossa.

  • Jokainen opiskelija osallistuu kolmeen TET-jaksoon: ensimmäisen vuoden opiskelijoilla TET-jakso kestää kaksi päivää, toisen vuoden kolme päivää ja kolmannen vuoden yksi päivä.
  • Ensimmäisen vuosikurssin TET-päivät on järjestetty viikolla 19 ja toisen vuosikurssin viikoilla 14 ja 15 (päivät to-ma). Kolmannen vuosikurssin opiskelijat saavat itse valita päivän 1.-3. jaksojen ajalta.
    Toisen vuosikurssin työelämään tutustuminen sijoittuu kahden päivän osalta
    arviointiviikolle. Opettajat ovat sitoutuneet järjestämään näiden palkkien arvioinnin 2. vsk opiskelijoiden osalta poikkeusjärjestelyin.
  • Opettajat tekevät TET-päivien ajan suunnittelu- ja arviointityötä.
  • TET-jaksojen suorittaminen on pakollinen osa opinto-ohjauksen kursseja.
    a. Ensimmäisen vuoden osalta työelämään tutustuminen kuuluu OP1-kurssiin, toisenja kolmannen vuoden osalta OP2-kurssiin.
    b. TET-jaksojen suorittaminen on ehto kurssisuorituksen saamiselle.
  • Opiskelijat hankkivat TET-paikat itsenäisesti.
    a. Paikkojen hakemista kehitetään jatkuvasti siten, että työpaikat voivat itse ilmoittaa halukkuudestaan ottaa lukiolainen tutustumaan.
  • Paikkojen suositellaan olevan sellaisia, joissa pääsee tutustumaan jonkin itseä kiinnostavan korkeakoulututkinnon suorittaneen henkilön tehtäviin. a. Kolmannen vuoden TET-päivän voi suorittaa myös tutustumalla itseä kiinnostavaan korkeakouluun.
    b. Lukio-TET on luonteeltaan job shadowing -tyylinen, eli lukiolainen seuraa ammattilaisen työtä.
    c. Paikallisille yrityksille on kerrottu lukio-TETistä ennen kuin opiskelijat hakevat paikkoja.
  • Riihimäen lukiossa TET-jaksoja on kehitetty ohjaus- ja työelämätiimissä. (Linkki RIL_ohjaus- ja työelämätiimi -korttiin). Jos TET-jaksojen järjestäminen on lukiossa uutta, olisi hyvä perustaa työryhmä suunnittelua varten.

 

Katso alla tarkemmat ohjeet, joiden avulla pääset vauhtiin!

Kesto: Lukion itse valittavissa.

Materiaali: saatekirje, sopimuslomakkeet

Soveltuva ryhmän koko: Lukion opiskelijat tai valikoitunut joukko

Piilota

Mitä opitaan?

AloitteellisuusMahdollisuuksien havainnointi ja hahmottaminen sekä niihin tarttuminenRohkeus

Mihin oppiaineeseen?

Oppilaan- ja opinto-ohjausYhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Mikä sisältötyyppi?

Malli

Mille koulutusasteelle?

Lukiokoulutus

Aiheet?

Oppilaitos- ja yritysyhteistyö

Kesto?

PäiväViikko

Vaikeusaste?

Vaativa

Kieli?

Suomi

Avainsanat

OpetussuunnitelmaTETUravarjostus

Miten toimitaan?

1

Aloita TET-jakson valmistelu hyvissä ajoin. Esimerkiksi keväällä pidettävä TET-jakso tulisi olla tiedossa jo edellisen lukuvuoden lopulla ja aktiivinen suunnittelu kannattaa aloittaa jo syksyllä.

2

Sovi TET-jakson järjestämisestä koulun sisäisesti. Sopikaa ainakin toteutus-kohdassa esiin nostetuista asioista, eli:

  • Kuinka monta päivää työelämään tutustumista varten varataan ja milloin se järjestetään?
  • Mitä opetukseen liittyvää jää pitämättä TET-jakson aikana ja kuinka tähän suhtaudutaan?
  • Mitä opettajat tekevät TETin ajan? (Linkki)
  • Onko jakso pakollinen ja mihin opintojaksoon sen suorittaminen kuuluu? Ketkä
    osallistuvat?
  • Kuinka TET-paikat hankitaan?
3

Lähesty mahdollisuuksiesi mukaan paikallisia yrityksiä ja muita työpaikkoja ja kerro lukiosi TET- jaksosta (linkki markkinointiviestiin). Korosta, että lukio-TET on luonteeltaan erilainen kuin peruskoulun TET: opiskelijoiden ei siis tarvitse osata tehdä työpaikan töitä, vaan työn seuraaminen riittää (ns. job shadowing).

Yritysyhteistyötä voi käynnistää esimerkiksi yrittäjyysviikolla.

4

Informoi TET-jaksoon osallistuvia opiskelijoita ajoissa. Esimerkiksi huhtikuussa olevasta TET-jaksosta olisi hyvä kertoa jo tammikuussa. Anna ohjeet ainakin seuraaviin asioihin:

  1. Harjoittelun reunaehdot: koska, millainen paikka, millaisia työtehtäviä, liikkuminen, ruokailu
  2. Paikan hakeminen (liitteenä saatekirje)
  3. TET-paikasta sopiminen (liitteenä sopimuslomake). Jokaiselle opiskelijalle tulee nimetä yhteyshenkilö työpaikalta.
  4. Mihin mennessä TET-paikka tulee olla hankittu?
  5. Miten jakso raportoidaan? (liitteenä esimerkkitehtävä)
5

Markkinoi TET-jaksoja esimerkiksi koulun somessa, info-TV:ssä ja seinäposterein (linkki boostmatsku, seinäposteri).

6

Seuraa opiskelijoiden TET-paikkojen hakua aktiivisesti ja kannusta paikkojen hakemiseen hyvissä ajoin. Kehoita myös ryhmänohjaajia seuraamaan oman ryhmänsä TET-paikkojen hakua.

7

Viimeistään kahta viikkoa ennen TET-jakson alkua käy läpi opiskelijoiden TET-paikkojen tilanne ja ota yhteyttä niihin opiskelijoihin, joilla paikkaa ei vielä ole.
Jos paikan hankkimisessa on ongelmia, hyödynnä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi lukion kummiyrityksiä.

8

TET-jakson aikana: ole opiskelijoiden ja työpaikkojen yhteyshenkilöiden tavoitettavissa.

9

TET-jakson jälkeen: käy läpi opiskelijoiden kokemuksia TETistä. Raportointi esimerkkitehtävän avulla. Jaa opiskelijoiden ja TET-paikkojen suostumuksella tunnelmia TET-jaksosta lukiosi someen.

Projektit

Kolmas tulevaisuus

Ota yhteyttä

Riihimäen lukio/ Kolmas tulevaisuus -hanke

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
info@tralla.fi
  • Yhteystiedot
  • Info
  • Medialle ja kumppaneille
  • Tietosuoja- ja rekisteriseloste
© 2022 Yksityisyrittäjäin Säätiö