3. jakson alussa opettajia oli kehotettu kurssiensa ensimmäisellä oppitunnilla käyttämään n. 5-10 minuuttia siihen, että he kertovat opiskelijoille oman uratarinansa. Tähän kuului jatko-opintojen ja eri työpaikkojen kuvailu päätyen lopulta siihen, miten ko. opettaja päätyi opettajaksi. Opiskelijat saivat esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Tarkoituksena oli herättää opiskelijoiden kiinnostus tulevaisuutta ja jatko-opintoja kohtaan. Toisaalta tarkoituksena oli myös havainnollistaa sitä, kuinka monta eri väylää pitkin sitä voikaan päätyä esimerkiksi Biologian opettajaksi.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opettaja, Opinto-ohjaaja, Opiskelijahuolto, Rehtori
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Toteutettavissa ilman yhteistyökumppania
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Etukäteisvalmisteluihin kuului tehtävänannon kirjaaminen ja selittäminen opettajakunnalle. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että laadittiin lyhyt ohjeistus siitä mistä opettajan kannattaisi puhua ja mitä konkreettista hyötyä uratarinatuokioista on opiskelijoille.
Malli pyrittiin ulottamaan koko opettajakuntaan, tehtävä koettiin pääosin mieluisaksi ja moni opettaja osallistui mallin toteutukseen.
Malli on toteutettavissa ilman lisäkustannuksia.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat osallistuivat oppintunneille ja esittivät opettajille kysymyksiä heidän urapoluistaan. Opiskelijat saivat lisätietoa jatko-opinnoista ja erilaisista opiskelu- ja urareiteistä joista päädytään opettajaksi.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Tavoitteena toteuttaa uratarinatuokiot jatkossa vuosittain.