Äidinkielestä kiinnostuneille opiskelijoille tarjottiin mahdollisuutta lähteä tekemään ope-haastatteluita.
Opiskelija valitsi kustakin aineryhmästä yhden opettajan, jonka kanssa sopi henkilökohtaisen haastatteluajankohdan. Haastattelussa pureuduttiin ko. opettajan opiskelu-elämään, työkokemukseen ja työhön opettajana. Opiskelija kirjoitti haastattelun puhtaaksi, ja se julkaistiin lukion verkkolehdessä. Uutta haastattelua mainostettiin aina myös lukion Instagram-tilillä, jonka kautta oli suora linkki itse haastatteluun.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opiskelija, Opettaja, Opinto-ohjaaja, Rehtori
2. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Toteutettavissa ilman yhteistyökumppania
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Opiskelijoista etsittiin halukkaat osallistujat. Äidinkielen opettajat avustivat sopivien opiskelijoiden löytämisessä.
Mallista informoitiin muita opettajia ennen sen alkua ja kerrottiin että heille saattaisi tulla mahdollisia haastattelupyyntöjä. Haastatteluun osallistuminen oli opettajille vapaaehtoista.
Malli on toteutettavissa ilman lisäkustannuksia.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Haastatteluita tekevät opiskelijat valitsivat haastateltavat opettajat, sopivat haastattelun ajankohdan ja kirjoittivat tekstit. Muiden opiskelijoiden rooli keskittyi valmiin tekstin lukemiseen ja mahdolliseen kommentointin. Kirjoittavat opiskelijat saivat kokemusta haastatteluiden tekemisestä. Kaikki opiskelijat kartuttivat työelämätietouttaan opettajien uratarinoiden avulla.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Malli on ollut Kimpisen lukiossa käytössä syksystä 2018 lähtien ja se on toteutettu vuosittain.