1) Lukion NY-yritystoiminta: Yritystoimintaa toteutettiin Lahden lyseossa kaupungin lukiolaisten kesken. Opiskelijat tutustuivat yritystoiminnan perusteisiin ja perustivat omia NY-yrityksiään. Yritystoimintaa toteutettiin vuoden alusta toukokuuhun opettajien ja mentorien ohjauksessa. opiskelijat kehittivät itse liikeideat ja hankkivat toiminnalleen yritysmentorit. Lukion NY-yrityksistä yksi osallistui myös Uskalla yrittää-semifinaalitapahtumaan Hämeenlinnassa helmikuun alussa.
2) Yrityksen perustamisharjoitukset taloustiedon kursseilla keväällä: opiskelijaryhmät kahdella taloustiedon kurssilla perustivat kuvitteelliset yritykset. Mallia toteutettiin huhti- toukokuun aikana viimeisessä opiskelujaksossa. Työn aikana opiskelijat arvioivat hankkeidensa realistisuutta, taloudellisia raameja ja liikeideoidensa toimivuutta, sekä tekivät kaikesta toiminnastaan kirjallisen yhteenvedon kurssin opettajan johdolla. Mallissa pyrittiin tutustuttamaan opiskelijat yrityksen perustamisen eri vaiheissa eteen tuleviin käytännön kysymyksiin ja tilanteisiin.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija, Opettaja
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Yrittäjät kaikilta aloilta
Ennakkovalmistelut ja resurssit
NY-toiminnan valmisteluun kuului aluksi kurssin markkinointi. Opiskelijoita rekrytoitiin, lyseon kurssille kaikista kaupungin lyseoista, painetuilla mainoksilla sekä sähköisellä mainonnalla esim. some-kanavissa. Yritystoiminnan käynnistysvaiheessa tutustuttiin yritystarinoihin Lahden M-päivässä Sibeliustalolla. Yhteiset tilat ja välineistön valmistelutomiin tarjosi oppilaitos. Itse yrityksien toimintavaiheessa resurssit tulivat opiskelijoiden omassa käytössä olevista välineistä.
Pääasiassa mallin toteuttaminen ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen toimintaan. Muutamissa tapauksissa yritystoiminnan aikataulut menivät ristiin muun opiskelun kanssa. Näistä tapauksista voitiin kuitenkin joustavasti sopia, eikä arjessa ilmennyt opiskelua haittaavia tietokatkoksia tai päällekkäisyyksiä.
Mallin toteuttamisesta saattaa tulla lisäkustannuksia, esim. NY-oppimateriaalitilauksista ja kuljetuksista messu- ja kilpailutapahtumiin
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijoiden toiminta sekä NY-toiminnassa että yrityksien perustamisharjoituksissa oli itseohjautuvaa. Tuotekehittely, ideointi ja suunnittelu sekä yhteydenotot yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin tapahtuivat itsenäisesti. Opettajien avustuksella opiskelijat saivat kuitenkin vinkkejä esim. siitä keneen kannattaa olla yhteydessä oman yritystoiminnan edistämiseksi.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Mentoritoiminta ja yritysten sekä työelämän toiminnan asiantuntijaesittely
Toiminnan vakiinnuttaminen
NY-yritystoiminnan juurruttaminen vaatii markkinointia. Lukiolaisilla on kalenterit täynnä opiskeltavaa, eikä välttämättä halua sitoutua pitkiin yritysprojekteihin. Projektin kiinnostavuus ja hyödyt tulevalle elämälle pitäisi saada esiin alusta lähtien.
Tässä auttaisi esim. positiivisten opiskelijakokemusten esiin tuominen sekä hyvitykset esim. kurssisuorituksina.