Mallin toteutus
Kehitetyssä käytännössä sisällytettiin Teknologiateollisuus ry:n MyTech-projekti osaksi fysiikan ensimmäistä yhteistä pakollista kurssia. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita vieraili kurssin aikana ABB:lla ja Vaasan ammattikorkeakoulussa tutustuen samalla MyTech-projektin vaihtoehtoisista teemoista valittuun aiheeseen Kiertotalous ja ilmastonmuutos.
Kehitetyn käytännön tavoitteena oli tehdä tekniikan alaa tutummaksi ja lisätä fysiikan opiskelun kiinnostusta erityisesti juuri ensimmäisen vuoden opiskelijoilla. Koulullamme on sopimus erillisvalinnasta ammattikorkeakoulun kanssa mm. tekniikan alan koulutusohjelmiin ja fysiikan opinnot ovat keskeinen osa valintaperusteita. Opiskelijoiden kiinnostuksen herättely opintojen alkuvaiheessa on tärkeää, jotta he ehtivät suorittamaan erillisvalintaa varten vaadittavat fysiikan kurssit.
Projektien toteutus aloitettiin tutustumalla kiertotalouden tematiikkaan ja pohtimalla siihen liittyviä ammatteja ja opiskelumahdollisuuksia. Vierailupäivänä jokainen opiskelijaryhmä aloitti vierailunsa valitsemastaan ABB:n toimipisteestä, josta jatkettiin Vaasan ammattikorkeakouluun. ABB:lla opiskelijoille kerrottiin yrityksestä ja sen toiminnasta yleisesti sekä valitun teeman näkökulmasta syventymällä tarkemmin siihen, miten ABB huomioi kiertotalouden ja ilmastonmuutoksen omassa toiminnassaan. Vaasan ammattikorkeakoulun vierailulla kierrettiin Technobothnia-laboratorion tiloissa, missä henkilökunta esitteli eri alojen mahdollisuuksia ja laboratorion sisältöä. Päivästä riippuen tutustuttiin esimerkiksi 3D-tulostukseen hukkamateriaalin säästäjänä, automaatioon, robottien ohjelmointiin tai suurjännitelaboratorioon.
Kehitetyn mallin tuloksia
Vierailut Vaasan ammattikorkeakoulussa ja ABB:lla antoivat opiskelijoille maistiaisia fysiikan jatko-opinnoista ja työelämästä. Myös tekniikan ala yleisemmin tuli opiskelijoille tutuksi. Palautteiden perusteella osalla opiskelijoista vierailu lisäsi kiinnostusta tekniikan alaa ja fysiikan opiskelua kohtaan ja erillisvalintaäylä tuli opiskelijoille tutuksi.
Mahdollisesti vierailuista hyötyivät myös ne, joilla ei varsinaista kiinnostusta kyseistä alaa kohtaan herännyt, sillä tulevaisuuden kannalta on hyödyllistä tunnistaa myös aloja, jotka eivät itseään kiinnosta. Opettajana itselleni jäi mieleen myös se, että toisinaan vierailuilla tuli ilmi, että ABB:lle on päädytty töihin monia eri opiskelupolkuja pitkin – ei siis ainoastaan tekniikan aloja opiskelemalla. Lisäksi palautteissa mainittiin useampaan otteeseen innokkaat, mukavat ja asiantuntevat esittelijät sekä vierailujen mielenkiintoisuus, jotka varmasti jättivät monelle opiskelijalle myönteisen kuvan niin opiskelu- kuin työelämästäkin. Jokainen myös oppi vierailuilta varmasti jotakin, mitä ei luokkahuoneesta olisi oppinut.
Tutustu lisää