Metallien kemiaa -kurssi on kemian valtakunnallinen kurssi. Koska Olarin lukiossa ja nykyisin Otaniemen lukiossa on valtakunnallinen matematiikan ja luonnontieteiden erityistehtävä kursseista on pyritty tekemään kokeellisia.
Metallien kemian -kurssissa on ollut ideana, että opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat jonkin metallin tutkimisesta kokeellisen työn.
Apuja kokeellisen työn suunnitteluun on saatu Olarin lukion kummiyritys Outotecilta. Osa opiskelijoista on suunnitellut kokeelliset työnsä ilman apuja.
Kurssin lopuksi on pidetty loppuseminaari, jossa kokeelliset työt on esitelty. Esitykset on ennakkotarkistettu ja niitä on harjoiteltu. Seminaariin on kutsuttu 1. vuosikurssin opiskelijat ja kummiyrityksen asiantuntijaedustajat.
Asiantuntijat ovat arvioineet itse esitystä, koejärjestelyä ja sen mielekkyyttä sekä tulosten oikeellisuutta. Asiantuntijoiden ote on ollut positiivinen, mutta he ovat myös nostaneet joitain keskeisiä asioita, joista on voitu keskustella.
Vaativuus
Vaativa
Toteuttaja
Kyseessä kemian syventävä kurssi, joka Olarissa järjestetty 2. vuosikurssin opiskelijoille
Soveltuvat yhteistyökumppanit
Meillä luonteva yhteistyökumppani on ollut Outotec Oyj. Periaatteessa myös muut metallialan yritykset voisivat olla mahdollisia kumppaneita.
Ennakkojärjestelyt ja resurssit
Yhteistyöasiantuntijat on sovittu vuosittain erikseen. Koejärjestelyt saattavat myös vaatia kohtuullisen mittaviakin ennakkojärjestelyitä, yleensä kuitenkin töitä on tuunattu siten, että ne ovat olleet tehtävissä koulussa. Samoin loppuseminaarin järjestelyt vaativat suunnittelua, kun asiantuntijoiden aikataulut pitää saada sovitettu koulun arkeen ja 1. ja 2. vuosikurssin aikatauluun.
Kurssi vie yhden opettajan yhden kurssin palkan. Kokeisiin tarvitaan joskus vähän kalliimpia välineitä. Ne on saatu joko lainaan tai lahjoituksena joltain taholta.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat ovat osallistuneet kurssille ja opiskelleet teoriaosuuden. Sen jälkeen he ovat melko vapaasti saaneet valita tehtävän kokeellisen tutkimuksen ja toteuttaa sen. On ensiarvoisen tärkeää, että mahdollisesti tutkijan uralle suuntautuva opiskelija saa toteuttaa ryhmänsä kanssa omia tutkimuksia, joihin vielä saa asiantuntija-apua. Asiantuntijat ovat tulleet myös tutuiksi, joten heiltä on voinut kysellä apuja tulevaisuuden suunnitteluun.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppani on tarjonnut asiantuntija-apua kokeiden suunnittelussa, seurannut kurssiblogia ja tarjonnut arviointiapua loppuseminaarissa. Yleensä kyse on ollut noin kolmesta henkilöstä. Yhteensä näillä henkilöillä projektiin on mennyt max. 12h.
Uskoisin, että yhteistyöyritys on hyötynyt siitä, että näkevät, millaisia nuoria on lähdössä alalle. Yhteistyöyritys on käyttänyt opiskelijoiden esityksiä omassa perehdytyksessään. Heillä on ollut mahdollisuus myös mainostaa omaa alaansa ja uskoisin, että yrityksen yrityskuvallekin toiminnalla on positiivista merkitystä. Toiminta on osa yrityksen yhteiskuntavastuuta.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Olarin lukiossa toiminta oli täysin vakiintunutta, jopa lama-aikana kurssi järjestyi. Kurssi siirretään Otaniemen lukion kurssitarjottimelle ja uskoisin, että kurssille löytyy paikkansa myös uudessa tilanteessa.
Tutustu lisää