Otaniemen lukiossa järjestetään mehiläisbiologian kurssi, jolla on mahdollista tutustua mehiläisten biologiaan ja tutkimukseen sekä mehiläistalouteen. Lukiolla on omat mehiläispesät, joten mehiläisiä on mahdollisuus päästä näkemään ja hoitamaan ihan konkreettisesti. Pesän tuotteita on myyty pop up myymälässä. Kurssia on jatkokehitetty Tunne Työ - suunnittele ura -hankkeessa. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.

Niveljalkaiset ovat eläinkunnan suurin pääjakso. Mehiläiset tarjoavat hyvän mahdollisuuden tutustua niveljalkaisten rakenteeseen ja biologiaan. Superorganismi käyttäytyy mielenkiintoisesti. Tuotantoeläiminä mehiläisiä on tutkittu melkoisesti, joten mehiläisistä löytyy helposti erilaisia julkaistuja tutkimuksia. Mehiläistalous on maataloutta, jossa pesän kaikki tuotteet käytetään hyväksi. Mehiläisten kanssa on myös mahdollista kokeilla myynnin ja markkinoinnin periaatteita.

Otaniemen lukion opiskelijoista osa on valittu matematiikka- ja luonnontiedepuolelle. Useat opiskelijat suuntautuvat lukion jälkeen tieteen ja tutkimuksen maailmaan. Mehiläisiä on tutkittu paljon, joten yleistajuisia tutkimuksia on mehiläisistä saatavissa. Omia pieniä koejärjestelyitä voi mehiläispesille rakentaa niin halutessaan.

Mehiläistaloudessa kaikki pesän tuotteet otetaan talteen. Näin mehiläispesistä tulee paljon erilaista myytävää: hunajaa, siitepölyä, pergaa sekä erilaisia vahatuotteita. Näitä voidaan vielä jatkojalostaa. Esimerkiksi Otaniemen lukion suosituin myyntiartikkeli oli inkivääri-hunaja-hillo. Vahasta on taasen mahdollista tehdä kosmetiikkaa, kynttilöitä ja vahaliinoja.

Kaikki valmistetut tuotteet on myyty Pop-Up kojussa. Kun tiedetään tulot ja menot, on ollut mahdollista arvioida mehiläistenhoidon kannattavuutta.

Ylimääräiset tulot on vuosittain käytetty arviointiaterian valmistamiseen. Arviointipäivänä on syöty yhdessä ja keskusteltu opituista asioista.

Tänä vuonna osa kurssille osallistuneista opiskelijoista harkitsee NY yrityksen perustamista.

Vaativuus

Vaativa

Toteuttaja

Periaatteessa mikä tahansa koulu voi toteuttaa kurssin

Lukiossa toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla

Soveltuvat yhteistyökumppanit

Voidaan toteuttaa ilman yhteistyökumppania. Meillä yhteistyökumppaneina on eri vuosina ollut erilaisia tahoja esim. Aalto Junior laboratorio, jossa on ollut mahdollista tehdä siitepölyanalyysiä sekä katsoa elektronimikroskoopilla mehiläisen rakenteita; mehiläisalan yrittäjät, jotka ovat kertoneet millaista mehiläisala on yrittäjän näkökulmasta; yliopistotutkijat, jotka ovat kertoneet mehiläiskadosta.

Ennakkovalmistelut ja resurssit

Kurssista tulee huomattavasti elävämpi, mikäli kurssilla on mahdollista hoitaa omia mehiläispesiä tai ainakin vierailla mehiläishoitajan pesillä. Käytännössä meidän mehiläispesät ovat opettajan ja niitä hoidetaan nimenomaan kurssin tarpeisiin. Usein joku opiskelijoista innostuu hoitamaan pesiä opettajan kanssa. Silloin koulun pesistä on mahdollista saada oma stipendipesä.

Mehiläisbiologian kurssi vaatii yhden kurssin resurssit. Muuten kurssi melko hyvin rahallisesti itse pyörittää itseään.

Opiskelijoiden rooli ja hyöty

Opiskelijat saavat valita erilaiset opiskeltavat teemat kurssilla.  Kurssi on hyvin paljon tekemällä oppimista. Kurssiin kuuluu aina Pop Up -myymälä mehiläistuotteille. Opiskelijat purkittavat tai valmistavat myymälässä myydyt tuotteet.

Tekemällä oppimisen tulokset yllättävät useat opiskelijat.

Uskoisin, että opiskelijat oppivat maataloudesta yleisemminkin asioita. Toisaalta korkealuokkaista tiedettä on paljon tarjolla juuri mehiläisistä. Ehkä opiskeltavan asian monikerroksellisuus on mielestäni yksi kurssin parhaita puolia.

Opiskelijat myös erityisesti nauttivat Pop Up-myymälän pitämisestä. Kun hunajan purkittamisen ja kynttilöiden valamisen jälkeen tuotteet menevät kaupaksi, moni kertoo kokemuksen olleen lukion paras kokemus!

Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty

Yhteistyökumppaneita ei välttämättä tarvita.

Mehiläishoitaja voi vierailla kurssilla tai kurssi voi vierailla mehiläistilalla. Tällöin mehiläisyrittäjä varmaankin ajattelee toimintaa myynninedistämisenä.

Tutkijalle omista tutkimustuloksista kertominen on osa hänen työtään. Usein luennon päätteeksi on mielenkiintoinen keskustelu, jossa tutkija vastaa opiskelijoiden kysymyksiin. Uskoisin, että tutkijalle kysymykset ovat hyvä reality check.

Aalto Junior on Aalto-yliopiston resurssi lukiolle ja kouluille yleensä. Sinne on varta vasten hankittu esim. sentrifugi ja elektronimikroskooppi koulujen käyttöön.

Toiminnan vakiinnuttaminen

Toiminta on vakiintunutta. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa osa opiskelijoista innostui mehiläishoidosta yrittäjyyden näkökulmasta.

Tutustu lisää

Hunajalla -blogi

 

Maksullisuus
Maksuton
Kesto / Laajuus
Vaativa

Yksi kurssi

Maija Flinkman

Otaniemen lukio, PL3251, 02070 Espoon kaupunki

maija.flinkman@espoo.fi

Kuvaus

Niveljalkaiset ovat eläinkunnan suurin pääjakso. Mehiläiset tarjoavat hyvän mahdollisuuden tutustua niveljalkaisten rakenteeseen ja biologiaan. Superorganismi käyttäytyy mielenkiintoisesti. Tuotantoeläiminä mehiläisiä on tutkittu melkoisesti, joten mehiläisistä löytyy helposti erilaisia julkaistuja tutkimuksia. Mehiläistalous on maataloutta, jossa pesän kaikki tuotteet käytetään hyväksi. Mehiläisten kanssa on myös mahdollista kokeilla myynnin ja markkinoinnin periaatteita.

Otaniemen lukion opiskelijoista osa on valittu matematiikka- ja luonnontiedepuolelle. Useat opiskelijat suuntautuvat lukion jälkeen tieteen ja tutkimuksen maailmaan. Mehiläisiä on tutkittu paljon, joten yleistajuisia tutkimuksia on mehiläisistä saatavissa. Omia pieniä koejärjestelyitä voi mehiläispesille rakentaa niin halutessaan.

Mehiläistaloudessa kaikki pesän tuotteet otetaan talteen. Näin mehiläispesistä tulee paljon erilaista myytävää: hunajaa, siitepölyä, pergaa sekä erilaisia vahatuotteita. Näitä voidaan vielä jatkojalostaa. Esimerkiksi Otaniemen lukion suosituin myyntiartikkeli oli inkivääri-hunaja-hillo. Vahasta on taasen mahdollista tehdä kosmetiikkaa, kynttilöitä ja vahaliinoja.

Kaikki valmistetut tuotteet on myyty Pop-Up kojussa. Kun tiedetään tulot ja menot, on ollut mahdollista arvioida mehiläistenhoidon kannattavuutta.

Ylimääräiset tulot on vuosittain käytetty arviointiaterian valmistamiseen. Arviointipäivänä on syöty yhdessä ja keskusteltu opituista asioista.

Tänä vuonna osa kurssille osallistuneista opiskelijoista harkitsee NY yrityksen perustamista.

Vaativuus

Vaativa

Toteuttaja

Periaatteessa mikä tahansa koulu voi toteuttaa kurssin

Lukiossa toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla

Soveltuvat yhteistyökumppanit

Voidaan toteuttaa ilman yhteistyökumppania. Meillä yhteistyökumppaneina on eri vuosina ollut erilaisia tahoja esim. Aalto Junior laboratorio, jossa on ollut mahdollista tehdä siitepölyanalyysiä sekä katsoa elektronimikroskoopilla mehiläisen rakenteita; mehiläisalan yrittäjät, jotka ovat kertoneet millaista mehiläisala on yrittäjän näkökulmasta; yliopistotutkijat, jotka ovat kertoneet mehiläiskadosta.

Ennakkovalmistelut ja resurssit

Kurssista tulee huomattavasti elävämpi, mikäli kurssilla on mahdollista hoitaa omia mehiläispesiä tai ainakin vierailla mehiläishoitajan pesillä. Käytännössä meidän mehiläispesät ovat opettajan ja niitä hoidetaan nimenomaan kurssin tarpeisiin. Usein joku opiskelijoista innostuu hoitamaan pesiä opettajan kanssa. Silloin koulun pesistä on mahdollista saada oma stipendipesä.

Mehiläisbiologian kurssi vaatii yhden kurssin resurssit. Muuten kurssi melko hyvin rahallisesti itse pyörittää itseään.

Opiskelijoiden rooli ja hyöty

Opiskelijat saavat valita erilaiset opiskeltavat teemat kurssilla.  Kurssi on hyvin paljon tekemällä oppimista. Kurssiin kuuluu aina Pop Up -myymälä mehiläistuotteille. Opiskelijat purkittavat tai valmistavat myymälässä myydyt tuotteet.

Tekemällä oppimisen tulokset yllättävät useat opiskelijat.

Uskoisin, että opiskelijat oppivat maataloudesta yleisemminkin asioita. Toisaalta korkealuokkaista tiedettä on paljon tarjolla juuri mehiläisistä. Ehkä opiskeltavan asian monikerroksellisuus on mielestäni yksi kurssin parhaita puolia.

Opiskelijat myös erityisesti nauttivat Pop Up-myymälän pitämisestä. Kun hunajan purkittamisen ja kynttilöiden valamisen jälkeen tuotteet menevät kaupaksi, moni kertoo kokemuksen olleen lukion paras kokemus!

Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty

Yhteistyökumppaneita ei välttämättä tarvita.

Mehiläishoitaja voi vierailla kurssilla tai kurssi voi vierailla mehiläistilalla. Tällöin mehiläisyrittäjä varmaankin ajattelee toimintaa myynninedistämisenä.

Tutkijalle omista tutkimustuloksista kertominen on osa hänen työtään. Usein luennon päätteeksi on mielenkiintoinen keskustelu, jossa tutkija vastaa opiskelijoiden kysymyksiin. Uskoisin, että tutkijalle kysymykset ovat hyvä reality check.

Aalto Junior on Aalto-yliopiston resurssi lukiolle ja kouluille yleensä. Sinne on varta vasten hankittu esim. sentrifugi ja elektronimikroskooppi koulujen käyttöön.

Toiminnan vakiinnuttaminen

Toiminta on vakiintunutta. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa osa opiskelijoista innostui mehiläishoidosta yrittäjyyden näkökulmasta.

Tutustu lisää

Hunajalla -blogi

 

Ota yhteyttä

Maija Flinkman

Otaniemen lukio, PL3251, 02070 Espoon kaupunki

maija.flinkman@espoo.fi

Maksullisuus
Maksuton
Kesto / Laajuus
Vaativa

Yksi kurssi