Mäntsälän alakouluissa jo käytössä olevat yrittäjyyskasvatuskokonaisuudet kootaan malliksi, jota voi soveltaa muissakin kunnissa. Yläkouluun luodaan uusi toimintamalli, joka tukee yrittäjyyskasvatuksen, työelämätaitojen ja aktiivisen kansalaisuuden toteutumista. Arviointia kehitetään oppilaslähtöiseen suuntaan siten, että laaja-alaisiin taitoihin kuuluva yrittäjyys asettuu luontevaksi arvioinnin kohteeksi muiden aineiden sisältöjen rinnalle. Arvioinnissa kehitetään itsearviointia ja vertaisarviointia. Opitaan tunnistamaan yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja opitaan nimeämään työelämätaidoissa omia vahvuuksia.
Alakouluun luodaan opetusmalli, joka tukee yrittäjyyskasvatuksen toteutumista opetuksessa. NY-ohjelmista käytössä ovat Minä+sinä=me, Pikkuyrittäjät, NY6h-leiri ja lisäksi TATin Yrityskylä. Esimerkiksi oppilaskuntatoimintaa ja välituntitoimintaa ohjaa yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet. Yläkoulussa luodaan kaikille luokka-asteille yrittäjyyskasvatuskokonaisuus, joka tukee aktiivisen kansalaisuuden ja yrittäjyyden sisäistämistä. Yläkoululaiset ovat aktiivisesti yhteistyössä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa: paikallisten yhdistysten ja seurojen, yritysten, kunnallisten päättäjien, kansanedustajien ja europarlamentaarikkojen kanssa. Arviointiin kehitetään jatkuvaksi, helposti toteutettavaksi ja yrittäjyyskasvatuksen opetuksen sisältöjen toteutumista tukeviksi. Laaja-alaisten taitojen nimeäminen auttaa oppilaita hahmottamaan paremmin yrittäjyyskasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden sisältöjä.
Mallia pilotoidaan Mäntsälässä Riihenmäen yhteinäiskoulussa ja Saaren alakoulussa. Opettajille mallin metodeja esitellään veso-koulutuksissa. YES Tutoropettajat vievät mallin metodeja kunnan kouluille. Hankkeessa mukana ovat YES Keski-Uusimaa, TAT, NY, Mäntsälän lukio ja Mäntsälän yrityskehitys.
Hanketta rahoittaa Opetushallitus ja Mäntsälän kunta.