Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • Yhteystiedot
  • English
  • Svenska
Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • Yhteystiedot
  • English
  • Svenska
Tuotekortti Maksuton

Lukiolaiset varjostamassa korkeakouluopiskelijoita

Tunne Työ – suunnittele ura -hanke
23.9.2019
Helsingin luonnontiedelukiossa kokeiltiin opiskelijavarjostusmallia. Mallissa lukiolaisille tarjottiin mahdollisuus mennä yliopistolle päiväksi seuraamaan jonkin kiinnostavan koulutusalan opiskelijaa. Malli on kehitetty yhteistyössä Korkeakouluyhteistyömallin luominen Helsinkiin -hankkeessa (rahoittaja OPH), ja Tunne Työ - suunnittele ura -hankkeessa (rahoittaja Euroopan sosiaalirahasto).

Mistä on kyse?

Keväällä 2019 koulussamme pilotoitiin opiskelijavarjostusmallia osana lukiomme korkeakouluyhteistyötä. Mukana suunnittelemassa oli Kaskon korkeakouluyhteistyön koordinaattori Helena Antikainen. Opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus mennä
Laajenna

Keväällä 2019 koulussamme pilotoitiin opiskelijavarjostusmallia osana lukiomme korkeakouluyhteistyötä. Mukana suunnittelemassa oli Kaskon korkeakouluyhteistyön koordinaattori Helena Antikainen. Opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus mennä yliopistolle päiväksi seuraamaan jonkin kiinnostavan koulutusalan opiskelijaa. Lista mahdollisista varjostettavista saatiin Helena Antikaisen avulla muutamien yliopiston laitosten (luonnontieteellisten alojan) yhteyshenkilöiltä. Nämä puolestaan olivat eri tavoin keränneet tiedot varjostettaviksi halukkaista laitoksensa opiskelijoista. Opiskelijavarjostuksesta kiinnostuneet lukiolaiset saivat valita listalta varjostettavan, johon ottivat itse yhteyttä ja jonkan kanssa sopivat käytännön järjestelyistä. Varjostus toteutettiin molemmille sopivana ajankohtana. Opiskelijavarjostus oli osa OP02 -kurssia.

Vaativuus

Keskiverto

Toteuttaja

Opiskelija, opettaja ja opinto-ohjaaja
Toteutettavissa 1. ja 2. vuosikurssilla

Soveltuvat yhteistyökumpanit

Yliopiston laitokset ja opiskelijat

Ennakkovalmistelut ja resurssit

Etukäteen suurin työ oli varjostettavien opiskelijoiden hankkiminen, mikä hoidettiin yliopistolla. Koulussa valmisteltiin raportointiohje ja lyhyt viesti varjostettavalle. Lukiolaisten kanssa neuvoteltiin varjostettavien valinnasta.

Mallin toteuttaminen näkyi muille opettajille satunnaisina yksittäisten opiskelijoiden poissaoloina, koska varjostus saattoi mennä muiden oppituntien päälle.

Opiskelijoiden rooli ja hyöty

Opiskelijat valitsivat varjostettavan, hoitivat yhteydenpidon tämän kanssa ja raportoivat kokemuksistaan.

Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty

Yliopisto-opiskelijat toimivat kokemusasiantuntijoina.

Toiminnan vakiinnuttaminen

Varjostuksen ajankohta pitää miettiä koulun rakenteiden kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Kun se on osa opokurssia (OP02), se on kohtuullisen helposti juurrutettavissa. Opettajia voisi hyödyntää varjostuspaikkojen etsimisessä.

Tutustu lisää

Opiskelijan ohje raporttiin

Piilota

Mitä opitaan?

Mahdollisuuksien havainnointi ja hahmottaminen sekä niihin tarttuminenOmien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminenTavoitteellisuus

Mihin oppiaineeseen?

Laaja-alainen osaaminenOppilaan- ja opinto-ohjaus

Mikä sisältötyyppi?

Oppitunti- ja/tai kurssikokonaisuus

Mille koulutusasteelle?

Ammatillinen koulutusLukiokoulutus

Aiheet?

Oppilaitos- ja yritysyhteistyö

Kieli?

Suomi

Projektit

Tunne Työ – suunnittele ura

Ota yhteyttä

Helsingin luonnontiedelukio

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
info@tralla.fi
  • Yhteystiedot
  • Info
  • Medialle ja kumppaneille
  • Tietosuoja- ja rekisteriseloste
© 2022 Yksityisyrittäjäin Säätiö