Keväällä 2019 koulussamme pilotoitiin opiskelijavarjostusmallia osana lukiomme korkeakouluyhteistyötä. Mukana suunnittelemassa oli Kaskon korkeakouluyhteistyön koordinaattori Helena Antikainen. Opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus mennä yliopistolle päiväksi seuraamaan jonkin kiinnostavan koulutusalan opiskelijaa. Lista mahdollisista varjostettavista saatiin Helena Antikaisen avulla muutamien yliopiston laitosten (luonnontieteellisten alojan) yhteyshenkilöiltä. Nämä puolestaan olivat eri tavoin keränneet tiedot varjostettaviksi halukkaista laitoksensa opiskelijoista. Opiskelijavarjostuksesta kiinnostuneet lukiolaiset saivat valita listalta varjostettavan, johon ottivat itse yhteyttä ja jonkan kanssa sopivat käytännön järjestelyistä. Varjostus toteutettiin molemmille sopivana ajankohtana. Opiskelijavarjostus oli osa OP02 -kurssia.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opiskelija, opettaja ja opinto-ohjaaja
Toteutettavissa 1. ja 2. vuosikurssilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Yliopiston laitokset ja opiskelijat
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Etukäteen suurin työ oli varjostettavien opiskelijoiden hankkiminen, mikä hoidettiin yliopistolla. Koulussa valmisteltiin raportointiohje ja lyhyt viesti varjostettavalle. Lukiolaisten kanssa neuvoteltiin varjostettavien valinnasta.
Mallin toteuttaminen näkyi muille opettajille satunnaisina yksittäisten opiskelijoiden poissaoloina, koska varjostus saattoi mennä muiden oppituntien päälle.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat valitsivat varjostettavan, hoitivat yhteydenpidon tämän kanssa ja raportoivat kokemuksistaan.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yliopisto-opiskelijat toimivat kokemusasiantuntijoina.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Varjostuksen ajankohta pitää miettiä koulun rakenteiden kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Kun se on osa opokurssia (OP02), se on kohtuullisen helposti juurrutettavissa. Opettajia voisi hyödyntää varjostuspaikkojen etsimisessä.