Tavoitteet
Opiskelijavarjostuksen tavoitteena on antaa lukiolaisille mahdollisuus tutustua korkeakouluopiskeluun ja itseä kiinnostavaan jatko-opintopaikkaan seuraamalla päivän ajan korkeakouluopiskelijaa. Samalla lukiolainen pystyy kyselemään ja keskustelemaan jatko-opinnoista korkeakouluopiskelijan kanssa.
Mitä tehtiin?
Helsingin luonnontiedelukiossa pilotoitiin keväällä 2019 opiskelijavarjostusmallia osana lukiomme korkeakouluyhteistyötä. Syksyllä 2019 jatkettiin mallin vakiinnuttamista osaksi lukion OPO2-kurssia. Mukana suunnittelemassa oli Kaskon korkeakouluyhteistyön koordinaattori Helena Antikainen.
Opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus mennä yliopistolle päiväksi seuraamaan jonkin kiinnostavan koulutusalan opiskelijaa. Lista mahdollisista varjostettavista saatiin Helena Antikaisen avulla muutamien yliopiston laitosten (luonnontieteellisten alojen) yhteyshenkilöiltä. Nämä puolestaan olivat eri tavoin keränneet tiedot varjostettaviksi halukkaista laitoksensa opiskelijoista. Opiskelijavarjostuksesta kiinnostuneet lukiolaiset saivat valita listalta varjostettavan, johon ottivat itse yhteyttä ja jonka kanssa sopivat käytännön järjestelyistä. Varjostus toteutettiin molemmille sopivana ajankohtana. Opiskelijavarjostus oli osa OP02 -kurssia.
Etukäteen suurin työ oli varjostettavien opiskelijoiden hankkiminen, mikä hoidettiin yliopistolla. Koulussa valmisteltiin raportointiohje ja lyhyt viesti varjostettavalle. Lukiolaisten kanssa neuvoteltiin varjostettavien valinnasta.
Mallin toteuttaminen näkyi muille opettajille satunnaisina yksittäisten opiskelijoiden poissaoloina, koska varjostus saattoi mennä muiden oppituntien päälle.
Plussat
Opiskelijat olivat tyytyväisiä varjostuspäivään ja kokivat saaneensa paljon hyödyllistä tietoa ja näkemystä korkeakouluopinnoista. Opintojen seuraamisen ja korkeakoulujen tiloihin tutustumisen lisäksi lukiolaiset pitivät keskustelua korkeakoulu-opiskelijoiden kanssa tärkeänä. Varjostuksen avulla osa lukiolaisista sai myös vahvistusta jatko-opintosuunnitelmiinsa.
Opiskelijat valitsivat varjostettavan, hoitivat yhteydenpidon tämän kanssa ja raportoivat kokemuksistaan.
Yliopisto-opiskelijat toimivat kokemusasiantuntijoina.
Kun varjostus on osa opokurssia (OP02), se on kohtuullisen helposti juurrutettavissa koulun toimintaan.
Kehitettävää ja jatkoideat
Opettajia ja syksyn Alumni-päivää voisi hyödyntää varjostettavien etsimisessä.
Video opiskelijavarjostuksesta:
Lukioaikana kurkotetaan korkeakouluihin
Gymnasisterna får bekanta sig med högskolan