Mallin toteutus
Taksvärkkipäivänä toteutetun TET-päivän aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus varjostaa yliopisto-opiskelijaa YliopistoTET:ssä Vaasan yliopistossa tai ammattikorkeakouluopiskelijaa AmmattikorkeakouluTET:ssä Vaasan Ammattikorkeakoulussa. Vaasan lyseon lukion opiskelijoille avautui näin mahdollisuus seurata korkeakouluopiskelijan opiskeluja ja tutustua eri alojen opiskeluun. Samalla tarjoutui mahdollisuus keskustella ja kysyä itseä kiinnostavista asioista korkeakouluopiskelijoilta ja saada tukea uravalintaan liittyvissä asioissa.
TET-päivän aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus tutustua vaihtoehtoisesti myös eri alojen työtehtäviin BusinessTET:ssä. Vierailuja kehitettiin ja toteutettiin äidinkielen, englannin, ruotsin ja yrittäjyyskasvatuksen kurssien yhteydessä. Ilkka-Pohjalaisessa opiskelijat osallistuivat ViestintäTET:iin ja tutustuivat toimituksen työtehtäviin sekä tekivät lehteen jutun.
Loftet OY:ssä, Restaurang Loftet:ssa ja ruotsinkielisellä Ylellä SpråkTET:ssä opiskelijat saivat tuntumaa kaksikielisyydestä osana työtehtäviä. Ruotsinkielisen SpråkTET:n tarkoituksena oli, että opiskelijat saavat päivän ajan tutustua työelämään yrityksessä, missä työkielenä on ruotsi. Opiskelijat pääsivät puhumaan ruotsia sekä työntekijöiden että asiakkaiden kanssa. Ylellä opiskelijat pääsivät mukaan jopa suoraan ruotsinkieliseen radiolähetykseen, mikä oli opiskelijoista hyvin jännittävää. Ruotsin kielen puhuminen vahvistui kaikilla SpråkTET:iin osallistuneilla ja mikä tärkeintä, opiskelijat rohkaistuivat käyttämään ruotsin kieltä enemmän.
TET:iin kuului eri työtehtävien lisäksi haastatella kunkin työpaikan yhtä työntekijää ja koostaa haastattelusta ja päivästä ruotsinkielinen raportti. Raporteista kävi ilmi, että opiskelijat olivat yhtä mieltä siitä, että TET-päivä oli hyödyllinen. Heistä oli mielenkiintoista päästä näkemään työelämää ja käyttämään työssä toista kotimaista kieltä.
BusinessTET:ssä Prohoc Oy:ssa opiskelijat pääsivät kurkistamaan projektienhallintaan ja kansainvälisen yrityksen työtehtäviin, missä työkielenä on englanti. Tämän lisäksi opiskelijoita osallistui PäiväjohtajanaTET:iin, jossa heillä oli tilaisuus seurata johtajan työtä päivän ajan. Opiskelijat oppivat, mitä johtaminen on käytännössä. Lisäksi tavoitteena oli antaa nuorille näkökulmia omiin ura- ja koulutussuunnitelmiin sekä työelämään yleensä. PäiväjohtajanaTET:ssä opiskelijoita seurasi Ålandsbankenin johtajaa ja Vaasan ammattikorkeakoulun johtajaa. Vaasassa ohjelma oli Pohjanmaan kauppakamarin, Vaasan ja Kokkolan Nuorkauppakamarien sekä Nuori Yrittäjyys Pohjanmaan järjestämä ja osa valtakunnallista kampanjaa.
Kehitetyn mallin tuloksia
Opiskelijat saivat TET-päivän aikana arvioida työtehtävien, korkeakoulujen koulutusohjelmien ja kurssien kiinnostavuutta ja sopivuutta itselleen. Tämä auttaa lukiolaisia pohtimaan jatko-opintosuunnitelmiaan ja työelämään suuntautumista. Lisäksi yrityksissä konkretisoituivat vaatimukset nykypäivän työelämävalmiuksista.
Lisäksi TET-päivän tuloksena syntyi Vaasan yliopistossa toteutettava YliopistoTET ja Vaasan ammattikorkeakoulussa toteutettava AmmattikorkeakouluTET. Jatkossa varjostaminen sovitaan joustavasti opinto-ohjaajan kautta opiskelijan tarpeiden ja mielenkiinnon mukaan. Lukiolainen voi missä tahansa opintojen vaiheessa päästä tutustumaan häntä kiinnostavan alan opintoihin päivän ajaksi Vaasan ammattikorkeakoulussa ja Vaasan yliopistossa. Lisäksi yrityksissä tehtäviä TET-päiviä voidaan hyödyntää osana aineiden eri kursseja jatkossakin joustavasti osana kurssin suorittamista.
Tutustu lisää
TET-päivä Taksvärkin yhteydessä – Lukion työelämkumppanit -blogi (linkki)