Martinlaakson lukiolla opettajat saivat halutessaan järjestää itselleen ”TET-jakson”, jonka aikana tutustuttiin haluamiinsa työtehtäviin. Itse kävin tutustumassa pienpanimoon ja paperitehtaaseen. Oluen panemisessa kemia, biologia ja tekniikka yhdistyi, lisäksi teemana oli vahvasti pienyrittäjyys. Paperitehdas puolestaan edusti soveltavaa kemianteollisuutta. Siellä pääsin tutustumaan tehtaan toimintaan ja biopolttoaineen valmistamiseen. Reissuni kesti yhteensä kaksi päivää. Tällainen ”TET-jakso” toi opettajalle hyvää vaihtelua normaaliin opetusarkeen, sekä antoi lisää näkökulmia oman aineen mahdollisuuksiin nuoren myöhemmässä urakaaressa.
Vaativuus
Keskiverto
Toteuttaja
Opettaja
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Itseä kiinnostavan ja oman aineen opetuksen kannalta hyödyllisen toimialan edustaja
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Etukäteisvalmisteluja oli työpaikan hankkiminen ja käytännöistä sopiminen. Lisäksi opiskelijoiden tehtävät opettajan poissaolon ajalle tuli suunnitella.
Mallin toteuttaminen ei vaikuttanut oppilaitoksen muuhun toimintaan.
Toteuttamisessa tulee huomioida mahdolliset lisäkustannukset matkoista ja majoituksesta.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Yhteistyökumppanin roolina on tutustuttaa opettaja omaan toimintaansa. Yhteistyökumppani voi saada opettajalta esimerkiksi ideoita tai vinkkejä omaan liiketoimintaansa.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Juurruttamisen kannalta tärkeää on esimiehen tuki, sekä hyvä etukäteissuunnittelu.