Aikaisemmin liikunnanohjauskurssi on toteutettu ohjaamalla alakoulun ja yläkoulun oppilaita koulupäivän aikana. Se on toiminut ja ollut turvallista, mutta kehitetty uusi käytäntö tuo opiskelijat lähemmäs työelämää, yrityksiä ja urheiluseuroja sekä luo uusia yhteistyöverkostoja.
Aluksi opettaja tutustuu lähialueen liikunta- ja urheiluseuroihin sekä tiedustelee heidän tarvettaan ja kiinnostustaan ottaa opiskelijoita apuohjaajiksi mukaan seuran toimintaan. Tämän jälkeen selvitetään, mihin ohjaus- ja valmennusryhmiin opiskelijat voisivat mennä mukaan sekä missä ja milloin ohjaustoiminta tapahtuu.
Muistilista yhteistyöpalaveriin urheiluseurojen kanssa:
- Ohjaustarve, opiskelijan mahdollisuus jatkaa ohjausta seurassa kurssin loputtua, ohjauskorvaus sen jälkeen
- Ohjauskurssijärjestelmään tutustuminen, opiskelijan mahdollista saada ohjaustodistus tai päästä kurssille
- Ohjauksen sisällöistä sopiminen (opettaja ja valmentaja sopivat etukäteen) (huom! turvallisuuskysymykset)
- Yhteydenpidosta sopiminen, opettaja ja valmentaja ovat yhteydessä ohjausajan puhelimen, sähköpostin tai WhatsAppin kautta
- Opettajalla on vapaa pääsy seuraamaan ohjaustilannetta (seuran hyväksyntä)
Opettajan on hyvä varata aikaa ohjauspaikkojen kartoittamiseen ennen liikunnanohjauskurssin alkua ja aloittaa työ jo muutama kuukausi ennen kurssin alkua. Opettajan tulee olla tarkkana, ettei työmäärä lisäänny liikaa. Kun opettaja saa useamman opiskelijan samaan seuraan ohjaamaan (opiskelijoita voi olla samassa ohjausryhmässä 2–3 henkilöä), vähentää tämä myös opettajan työmäärää. Lisäksi näin aremmat opiskelijat uskaltautuvat tulemaan kurssille, kun ei tarvitse yksin mennä seuraan ohjaamaan.
Liikunnanohjauskurssin vaiheet:
- Opettaja ohjaa liikunnanohjauksen perusteet, turvallisuusasiat sekä antaa esimerkkejä ohjaustilanteista 5–7 h
- Opiskelijat siirtyvät seurojen iltaohjaukseen 30 – 32 h ja pitävät kurssista ohjauspäiväkirjaa, jonka palauttavat ohjauskurssin jälkeen
Liikuntaseuroissa toteutettavan kurssin hyödyt:
- Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan ja kantamaan vastuuta ohjaustilanteista sekä oppivat ohjaustaitoja
- Opiskelijat saavat uusia ideoita omaan liikkumiseen
- Opiskelijoiden vastuunottaminen, henkinen kasvu ja itseluottamus vahvistuvat
- Opiskelijoiden verkostot laajenevat ja osalla heistä on mahdollisuus saada myös osa-aikatyötä iltaohjaajana toimijana myöhemmin
- Opiskelija ymmärtää myös, miten ja mitä pitää opiskella paremmin ja tehokkaammin lukiossa, jotta omat unelmat toteutuisivat
- Liikunnanopettajan yhteistyöverkosto laajenee