Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • English
  • Svenska
Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • English
  • Svenska
Tuotekortti Maksuton

Kaupunkikävely yhteistyössä yliopiston kanssa

22.12.2021
Kaupunkikävelyssä tutustutaan paikallisympäristöön ja syvennetään katsomustietoutta. Kaupunkikävely antaa mahdollisuuden opiskelijoiden keskinäisen vuorovaikutuksen syventämiselle, toisiinsa tutustumiselle ja liikunnalliseen työskentelyyn perinteisen tuntityöskentelyn sijasta. Tavoitteellinen työskentely yliopisto-opiskelijoiden laatimalla rastiradalla luo luontevan yhteyden nähdä, mitä yliopisto-opiskelu on ja mahdollisesti kysyä yliopisto-opiskelijoiden omista kokemuksista. Kehitystyötä on tehty Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla -hankkeen tuella. Hanketta rahoittaa Opetushallitus.

Mistä on kyse?

    Tavoitteet: Kaupunkikävelyn tiedollisina tavoitteina on syventää katsomustietoutta ja tutustua kulttuurihistoriallisesti merkittävään Helsingin kaupunginosaan ja yliopistokampukseen. Tavoitteena on myös
Laajenna

 

 

Tavoitteet:

Kaupunkikävelyn tiedollisina tavoitteina on syventää katsomustietoutta ja tutustua kulttuurihistoriallisesti merkittävään Helsingin kaupunginosaan ja yliopistokampukseen.

Tavoitteena on myös vahvistaa opiskelijoiden keskinäisiä suhteita. Rento ilmapiiri, yhteinen kävelyretki ja yhteinen ongelmanratkaisu rastiradalla antavat hyvän alustan postiivisen vuorovaikutuksen syntymiselle.

Kaupunkikävelyn tavoitetteena on tehdä Helsingin keskustan kampus-alue tutuksi. Tämä fyysinen lähestyminen varmasti madaltaa kynnystä tutustua myös syvemmin Helsingin yliopiston tarjontaan. Yliopisto-opiskelijoiden kohtaaminen antaa myös kiinnostavan ikkunan yliopistomaailmaan.

Toteutetun kaupunkikävelyn tavoitteet ja tehtävät sopivat hyvin

  • UE1 uskonto ilmiönä opintojaksoon (elävä uskonnollisuus, kulttuurisen lukutaidon kehittyminen),
  • UE2 maailmanlaajuinen kristinusko (osaa analysoida kristinuskon merkitystä kulttuurin; yhteiskunnan ja yksilön näkökulmasta sekä kehittää kristinuskoon liittyvää kulttuurista lukutaitoa),
  • UE4 uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa (tutustuu monipuolisesti uskonnon ja yhteiskunnan vuorovaikutukseen nyky-Suomessa sekä perehtyy uskontojen vaikutuksee; tunnistaa ja osaa analysoida muinaissuomalaisten uskontoperinteiden ja kristinuskon vaikutuksia suomalaisessa kulttuuriperinnössä)
  • UE5 Uskonto taiteissa ja populaarikulttuurissa (ymmärtää ja osaa analysoida uskonnon ja taiteen suhdetta: taiteen ja arkkitehtuurin merkitystä uskonnoissa sekä uskontojen vaikutusta taiteen kehitykseen; perehtyy siihen, miten uskonnollisen taiteen kautta ilmaistaan uskonnon, erityisesti kristinuskon, keskeisiä oppeja ja kertomuksia)

 

Mitä tehtiin?

Olin yhteydessä Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan yhteyshenkilöön. Yliopisto-opiskelijoilla käynnistyi Uskonto ja katsomukset kaupunkikuvassa-kurssi. Kyseisellä kurssilla opiskelijat laativat rastiradan, johon lukio-opiskelijamme osallistuivat.

Rasteja oli yhteensä viisi. Yliopisto-opiskelijat olivat valinneet kohteet. He esittelelivät kohteen sekä antoivat lukio-opiskelijoille tehtävän, joka liittyi kohteeseen. Kohteina olivat muun muassa Pyhän Kolminaisuuden ortodoksinen kirkko (Unioninkatu 31), Tuomiokirkon krypta (Unioninkatu 29) ja Teologinen tiedekunta (Vuorikatu 3).

Opiskelijat toteuttivat kiertelyn 75 minuutin oppitunnin puitteissa. Yhteen rastiin opiskelijat käyttivät noin 10-15min. Omat opiskelijani eivät ihan ehtineet kaikille rasteille.

Vinkkejä opettajille

Hyvän yhteyshenkilön löytäminen on arvokasta. Ajankohdan sopiminen on varmasti tässä yksi haastavimmista seikoista. Yhteinen ymmärrys tavoitteista, aikatauluista ja opiskelijoiden työskentelyn tukemisesta on tärkeää.

Plussat

Kyseessä on aito yhteistyö ja kohtaaminen yliopisto-opiskelijoiden kanssa. Liikkuminen ja opiskelijoiden keskinäiseen vuorovaikutukseen panostaminen on tärkeää, mutta kouluarjessa usein tehokkuus menee rennon juttelun edelle.

Kaupunkikävelyn tavoitteet on kytkettävissä useille lukiokursseille. Mikäli kaupunkikävelystä muokkaisi virtuaaliversion, olisi kävely helposti toteuttavissa oppitunnin aikana ja mahdollisesti valikoiden pisteitä oppitunnin aiheen mukaan.

Kehittämisideat

Jo suunnitteluvaiheessa pohdimme myös virtuaalisen version muokkaamista tästä samasta aiheesta. Jos rastiradasta saisi virtuaalisen version, sitä voisi jakaa laajemmalle yleisölle. Helsingin keskusta-kampus ja sen kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet olisivat vielä helpommin saavutettavissa ja sovellettavissa monenlaisille vierailijoille.

Jotta kiinnostavuus ja keskittymiskyky säilyy, on kohteet hyvä valita tarkkaan sekä miettiä, mitä voi ja kanttaa tehdä/teettää 10min rastilla.

Ihanteena olisi, että virtuaaliseen karttaan kehittyisi innostavia rasteja, jotka toimisivat esimerkkeinä uudelleen muokkaamiseen.

 

Piilota

Mitä opitaan?

Mahdollisuuksien havainnointi ja hahmottaminen sekä niihin tarttuminenRohkeusTavoitteellisuus

Mihin oppiaineeseen?

Reaaliaineet

Mikä sisältötyyppi?

Tapahtuma

Mille koulutusasteelle?

Lukiokoulutus

Aiheet?

Oppilaitos- ja yritysyhteistyö

Kesto?

Oppitunti

Vaikeusaste?

Keskiverto

Kieli?

Suomi

Avainsanat

Korkeakoulu- ja tiedeyhteistyöOpetussuunnitelma

Projektit

Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla

Ota yhteyttä

Helsingin kaupunki / Sibelius-lukio

outi.raiskinmaki@edu.hel.fi

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
  • Info
  • Medialle ja kumppaneille
  • Tietosuoja- ja rekisteriseloste
© 2023 Yksityisyrittäjäin Säätiö