Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • English
  • Svenska
Tralla logo
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
  • Opettajalle
  • Info
  • English
  • Svenska
Tuotekortti Maksuton

Ilmastonmuutos ja minä -lukiokurssi

1.9.2020
Monitieteinen ja laaja-alainen Ilmastonmuutos ja minä -kurssi tarjoaa monipuolisesti näkökulmia ja tietoa opiskelijoille päivänpolttavasta, ahdistavastakin aiheesta. Eri oppiaineiden opettajat (ai, bi, fi, fy, ke, ku, ge, ps, ue, yh) ja eri alojen asiantuntijat ohjaavat opiskelijoita kohti monipuolista ymmärrystä ilmastonmuutoksesta. Opiskelija suunnittelee oman kurssikokonaisuuden ja se voi painottua luonnontieteisiin ja/tai yhteiskunnallis-humanistisiin aiheisiin. Kurssi toteutetaan asiantuntijaluennoin, työpajoin sekä vierailuin niin koululla kuin koulun ulkopuolellakin. Kurssi pilotoitiin keväällä 2020 Helsingin luonnontiedelukiossa. Kurssin suunnittelutyötä on tehty niin koulun omalla kuin Korkeakouluyhteistyömallin luominen Helsinkiin -hankkeen tuellakin (rahoittaja Opetushallitus).
Avaa materiaali

Mistä on kyse?

Tavoitteet Ilmastonmuutoksen syiden, seurauksien, mekanismien ja torjunnan ymmäryksen lisäksi opiskelijan on tarkoitus pohtia myös omaa ajatusmaailmaansa, luontosuhdetta sekä mahdollisuuksiaan vaikuttaa.
Laajenna

Tavoitteet

Ilmastonmuutoksen syiden, seurauksien, mekanismien ja torjunnan ymmäryksen lisäksi opiskelijan on tarkoitus pohtia myös omaa ajatusmaailmaansa, luontosuhdetta sekä mahdollisuuksiaan vaikuttaa. Opiskelija oppii arvioimaan tiedon luotettavuutta sekä ympäristöpolitiikkaa. Valitsemalla itselleen sopivia sisältöjä kurssin tarjonnasta, opiskelija oppii myös itseohjautuvuutta.

Kurssin sisältö

Kurssilla tutustutaan ja pohditaan

  • ilmastonmuutoksen luonnontieteellisiä perusteita
  • ihmisen ja oman toiminnan vaikutuksia ja luontosuhdetta
  • mahdollisuuksia hillitä ilmastonmuutosta ympäröivässä yhteiskunnassa

 

Kurssin voi rakentaa joko luonnontieteellisellä painotuksella, yhteiskuntapainotuksella tai näiden yhdistelmänä. Kaikille pakollisten suoritusten lisäksi opiskelija valitsee haluamansa osasuoritukset.

Kurssilla

  • seurataan luentoja
  • osallistutaan kiinnostaviin työpajoihin ja/tai tapahtumiin
  • tutustutaan opiskeluun korkeakouluympäristössä
  • tarjoutuu mahdollisuus päästä mukaan leirikouluun Hyytiälän metsäntutkimusasemalle

 

Tarkempi kurssiaikataulu ja vierailijat sekä blogitekstit tapahtumista kurssin nettisivulla ilmastonmuutosjamina.wordpress.com. Tausta- ja tehtävämateriaalina kurssilla käytetään ilmasto.nyt -sivustoa ja jatkossa tästä jalostettua lukiolaisversiota.

Korkeakouluyhteistyö

Kurssi toteutetaan asiantuntijaluennoin, työpajoin sekä vierailuin niin koululla kuin koulun ulkopuolellakin, kuten esim. Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella, Aalto-yliopiston AaltoJuniorissa ja Ilmatieteen laitoksella. Luonnontieteellisen keskusmuseon luomus.fi -museokäynti sekä ilmastonmuutospeli my2050.fi hyödyntävät kaupunkia oppimisympäristönä. Kurssin yhteyteen pyritään järjestämään myös 3 pv. leirikoulu Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäntutkimusasemalle Juupajoelle.

Arviointi

Kurssista suoritus-merkintä, TO1 monitieteinen ajattelu.

Kurssi sisältää 36 suorituspistettä, joista pieni osa pakollista (suunnittelu + intro (ilmasto.nyt-materiaaliin tutustuminen), lopputyö ja yhteenveto-palautetunti yht. 12p)

Kurssin suoritukseen vaaditaan vähintään 36 suorituspistettä + omavalintainen kurssityö (posteri, blogiteksti, youtube-video tms.) itse kiinnostavasta näkökulmasta. Yhdestä n. 2h luento sekä vastaavan laajuinen oma tuotos, kukin 2p.

Plussat

  • Kurssi oli monipuolinen, juttuja nettisivulla: ilmastonmuutosjamina.wordpress.com
  • Etäopintoajasta huolimatta kurssi saatiin pidettyä 
  • Suunnittelutaulukko toimi hyvin, tunnit opiskelijoiden wilmalukujärjestyksissä
  • Opiskelijoiden oman työn seurantaan Classroomin koontitaulukko toimi mainiosti, mutta opiskelijoiden oman kirjanpidon ja asioiden ajallaan hoitaminen vaihteli paljon

 

Kehitettävää ja jatkoideat

  • Projektitöiden vaiheittainen pidemmän aikavälin seuranta ja vertaisarviointi
  • Kurssin eri osien ennakkotiedotus, projektitöiden ja työmäärän jakautuminen opettajille vaativat vielä työstöä
Piilota

Mitä opitaan?

Mahdollisuuksien havainnointi ja hahmottaminen sekä niihin tarttuminenOmien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminenVastuunottaminen

Mihin oppiaineeseen?

Laaja-alainen osaaminen

Mikä sisältötyyppi?

Oppitunti- ja/tai kurssikokonaisuus

Mille koulutusasteelle?

Lukiokoulutus

Aiheet?

Oppilaitos- ja yritysyhteistyö

Kesto?

JaksoKurssi

Vaikeusaste?

Keskiverto

Kieli?

Suomi

Avainsanat

Korkeakoulu- ja tiedeyhteistyöOpetussuunnitelmaProjektiYritysvierailu

Projektit

Korkeakouluyhteistyömallin luominen Helsinkiin

Ota yhteyttä

Hanna Ylä-Mella et al. / Helsingin kaupunki / Helsingin luonnontiedelukio

hanna.yla-mella@edu.hel.fi

https://ilmastonmuutosjamina.wordpress.com/

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
  • Info
  • Medialle ja kumppaneille
  • Tietosuoja- ja rekisteriseloste
© 2023 Yksityisyrittäjäin Säätiö