Tavoitteet
Kurssin tavoitteena oli tutustuttaa opiskelijat XR-teknologiaan ja sen sovellusaloihin sekä opetella virtuaalitodellisuuden (VR) ja laajennetun todellisuuden (AR) sovellusten tekemisen alkeet Blender 3D-ohjelmaa ja Unity pelimoottria hyödyntäen.
Kurssin sisältö
Metropolia järjesti syksyllä 2019 ensimmäisen lukiolaisille suunnatun XR-kurssin. Kurssille osallistui yhteensä parikymmentä lukiolaista eri Helsingin kaupungin lukiosta. Kurssilaiset perehtyivät virtuaalisen (VR), yhdistetyn (MR) ja laajennetun (AR) todellisuuden sovelluksiin sekä grafiikka- ja pelimoottoriohjelmiin. Lisäksi kurssilla tutustuttiin Arabian kampuksen tiloihin ja kampuksen tarjoamiin jatko-opintomahdollisuuksiin.
Kurssikerrat olivat kerran viikossa klo 15.30-17.30 välillä Metropolian Arabian kampuksella 9 viikon ajan.
Korkeakouluyhteistyö
Kurssi järjestettiin Metropolian Arabian kampuksella ja sitä opetti Metropolian lehtori Ale Torkkel.
Arviointi
Lukiolaiset saivat kurssista suoritusmerkinnän ja lukiokurssin. Suoritukset tallentuivat myös Metropolian kurssirekisteriin odottamaan mahdollisia jatko-opintoja.
Plussat
Kurssille saatiin koottua juuri tästä aiheesta kiinnostuneita opiskelijoita useasta eri kaupungin lukiosta.
Lukiolaisia kiinnosti kurssilla erityisesti 3D-grafiikka ja pelimoottoriohjelmat. Kurssilaiset oppivat perusteita mm. Blender-ja Unity-ohjelmista.
Lukiolaiset kokivat Arabian kampuksen viihtyisäksi ja kurssipaikka toi mukavaa vaihtelua lukio-opiskeluun.
Lukiolaisten palautetta kurssista:
”Kurssi avaa aiheen lisäksi samalla metropoliaa opiskelupaikkana ja kurssi on hyödyllinen niille jotka harkitsevat hakevansa alalle tai metropoliaan”
”Kurssilla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta eli jos aihe kiinnostaa kurssilla pärjää hyvin.”
Kehitettävää ja jatkoideat
Arabian kampukselle siirtyminen eri puolilta kaupunkia aiheutti haasteita opiskelijoille. Kurssi sijoittui myös kahden jakson ajalle, joten muiden opintojen päällekkäisyys vaikeutti osallistumista kurssille. Lukiolaisten päivistä tuli myös pitkiä, koska kurssi alkoi torstaina klo 15.30, jolloin kurssilaiset olivat jo usein väsyneitä pitkästä opiskeluviikosta. Ratkaisuna näihin ongelmiin voisi kokeilla esim. kurssin osittaista suorittamista etäyhteyksin.