Lukion opiskelijat pääsivät maantiedon GE01- ja taloustiedon YH02-kurssien päättöpäivänä hyödyntämään kursseilla oppimaansa pelaamalla Circula-kiertotalouspeliä. Tässä toimintamallissa hyödynnettiin tiimipedagogiikkaa.
Hankkeen asiantuntijaopettaja laati opettajille peliohjeet, joita maantiedon ja taloustiedon opettajat hyödynsivät ja muokkasivat kurssiensa päättöpäivään sopiviksi.
Vaativuus
Helppo/nopea
Toteuttaja
Opettaja
Toteutettavissa kaikilla vuosikursseilla
Soveltuvat yhteistyökumpanit
Circula-pelin myynnistä vastaavat tahot. Peluuttamisen voisi toteuttaa myös joku yrittäjyyteen ja/tai kestävään kehitykseen liittyvä yksityisen, julkisen tai kolmannen sektorin toimija.
Ennakkovalmistelut ja resurssit
Mallin toteuttaminen edellytti peliin ja sen ohjeisiin perehtymistä sekä muokkaamista oman kurssin päättöpäivän ohjelmaan sopivaksi.
Maantiedon opettajat olivat olleet seuraamassa pelin peluuttamista Lappeenrannan ja Lahden teknillisellä yliopistolla järjestetyssä lukiolaisille suunnatussa tapahtumassa. Taloustiedon opettaja kävi seuraamassa pelin kulkua GE01-kurssin päättöpäivänä.
Toimintamalli ei vaikuttanut muihin opettajiin tai oppilaitoksen toimintaan.
Mallin toteuttamisesta saattaa tulla lisäkustannuksia itse pelistä.
Opiskelijoiden rooli ja hyöty
Opiskelijat pelasivat peliä ja antoivat siitä palautetta. Kurssiteemojen lisäksi peli opettaa opiskelijoille tiimityöskentely- ja yrittäjyystaitoja.
Yhteistyökumppanin rooli ja hyöty
Pelin laatija ja peluuttamiseeen mahdollisesti osallistuva taho saa edistettyä kiertotalouteen ja yrittäjyyteen liittyvää tietoutta. Pelin laatija ja myyjä saa myyntituloja.
Toiminnan vakiinnuttaminen
Peliä pyritään peluuttamaan aiheeseen sopivilla kursseilla ja mainostamaan sitä opettajakunnalle. Tarvittaessa heille järjestetään aiheeseen liittyvää opastusta.