Mål
Under kursen bekantar sig studeranden med olika natur- och geovetenskaper, samt matematik och datateknik genom föreläsningar vid Helsingfors universitet. Studerande får en inblick i hur naturvetenskaplig forskning utförs och rapporteras och får möjligheten av bekanta sig med universitetsstuderande och forskare. Studeranden har möjlighet att besöka Helsingfors universitets fysikinstitution i Gumtäkt, där föreläsningarna hålls.
Innehåll
- Föreläsningar av toppforskare från olika natur- och geovetenskaper, föreläsningarna är på svenska
- Program 2020: https://courses.helsinki.fi/fi/fys4020/129858932 och
- Program 2019: https://courses.helsinki.fi/fi/fys4015/124986370
- Seminarierna filmas och kan ses i efterhand, Coronavåren 2020 gjorde att det blev möjligt att se föreläsningarna på distans
- Föreläsningarna dokumenteras och sammanfattas med egna reflektioner i en inlärningsdagbok av studerande
Högskolesamarbete
- 34 gymnasiestuderande avlade kursen, 13 studeranden från Brändö gymnasium våren 2020.
- Alla svenskspråkiga gymnasier i Helsingfors deltog med studerande på kursen (Brändö gymnasium, Gymnasiet Lärkan och Tölö gymnasium)
- Kurserna Naturvetenskaper Nu I och II har erbjudits vid universitet redan flera år för universitetsstuderande
- Kurserna Naturvetenskaper Nu I och II alternerar så att man kan gå kursen två på varandra följande år utan att höra samma föreläsningar:
- Kursen hölls måndagar kl. 16-18
- Kursen är även öppen för allmänheten
- Kai Nordlund, Professor i beräkningsmaterialfysik och dekanus var projektgruppens huvudsakliga kontaktperson vid universitetet
- Projektgruppen vid Brändö gymnasium i Helsingfors: Staffan Nystedt, Sofia Jattu, Leif Ekrem och Triin Gyllenberg
Bedömning
- Inlärningsdagböckerna utvärderas av universitetspersonalen. Föregående seminariedagbok ska vara inlämnad före nästa föreläsning.
- 6 av 7 föreläsningar måste vara dokumenterade med godkänd inlärningsdagbok för godkänd kurs.
- För godkänd kurs får gymnasiestuderande 2 sp till godo för universitetsstudier, samt en gymnasiekurs i det egna gymnasiet.
Plus
- Intressanta val av teman för föreläsningarna
- Gymnasiestuderanden får se vad det forskas i just nu och får ta del av hur aktuell forskning presenteras. Det vara mycket grafer och statistik som analyserades under föreläsningarna.
- Gymnasiestuderande får en inblick i hur högskolestudier fungerar vilket sänker tröskeln för fortsatta studier. De träffar också universitetsstuderande som går på samma kurs.
- Gymnasiestuderande får se olika områden inom naturvetenskaper, vad man kan studera och jobba inom
- Universitetet bjöd de anmälda på en smörgås och kaffe/te före föreläsningen började, vilket uppskattades väldigt mycket av deltagarna som ofta kom direkt efter en lång dag i skolan.
Utvecklingsförslag
- Mera lättsammare tema i början av kursen, för att inte avskräcka och hålla motivationen upp för gymnasiestuderande
- Utveckla rutinerna kring användarrättigheter och registrering i universitetets system för att att få ett studentnummer för minderåriga. Just nu var det för besvärligt med inskannade dokument och underskrifter.
- Bokföringen av kursen: universitet bokför kursen som studiepoäng. Kansliet i varje enskilt gymnasium bokför kursen som en egen gymnasiekurs
- Kursen kunde eventuellt också erbjudas i finska gymnasier
- Vi lärare som deltog i kursen märkte att det fungerade bra som fortbildning, man fick en lämplig dos av det nyaste inom olika områden
- Det behövs vid varje gymnasium som deltar en lärare som är kontaktperson och gör reklam åt sina egna studerande. I fortsättningen hoppas vi på samarbete mellan dessa kontaktlärare med bl.a. reklamtexter åt studerande och andra idéer.