Tralla logo
  • Hem
  • Material
  • Kontakt
  • Suomi
  • English
Tralla logo
  • Hem
  • Material
  • Kontakt
  • Suomi
  • English
Produktkort Avgiftsfri

Naturvetenskaper Nu

Korkeakouluyhteistyömallin luominen Helsinkiin
2.9.2020
Gymnasiestuderande får delta vid Helsingfors universitet i kursen Naturvetenskaper Nu, som varje år ordnas för universitetsstuderande. Under kursen presenterar olika forskare aktuell forskning från natur- och geovetenskaper, samt matematik och datavetenskap. Deltagarna skriver inlärningsdagbok och får en gymnasiekurs vid eget gymnasium samt studiepoäng vid universitet. Kursens planeringsarbete har förverkligats med stöd av projektet Korkeakouluyhteistyömallin luominen Helsinkiin. Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Vad är det fråga om?

Mål  Under kursen bekantar sig studeranden med olika natur- och geovetenskaper, samt matematik och datateknik genom föreläsningar vid Helsingfors universitet. Studerande får en inblick i
Visa mer

Mål 

Under kursen bekantar sig studeranden med olika natur- och geovetenskaper, samt matematik och datateknik genom föreläsningar vid Helsingfors universitet. Studerande får en inblick i hur naturvetenskaplig forskning utförs och rapporteras och får möjligheten av bekanta sig med universitetsstuderande och forskare. Studeranden har möjlighet att besöka Helsingfors universitets fysikinstitution i Gumtäkt, där föreläsningarna hålls.  

 

Innehåll 

  • Föreläsningar av toppforskare från olika natur- och geovetenskaper, föreläsningarna är på svenska 
  • Program 2020: https://courses.helsinki.fi/fi/fys4020/129858932 och  
  • Program 2019: https://courses.helsinki.fi/fi/fys4015/124986370 
  • Seminarierna filmas och kan ses i efterhand, Coronavåren 2020 gjorde att det blev möjligt att se föreläsningarna på distans 
  • Föreläsningarna dokumenteras och sammanfattas med egna reflektioner i en inlärningsdagbok av studerande 

 

Högskolesamarbete 

  • 34 gymnasiestuderande avlade kursen, 13 studeranden från Brändö gymnasium våren 2020. 
  • Alla svenskspråkiga gymnasier i Helsingfors deltog med studerande på kursen (Brändö gymnasium, Gymnasiet Lärkan och Tölö gymnasium) 
  • Kurserna Naturvetenskaper Nu I och II har erbjudits vid universitet redan flera år för universitetsstuderande 
  • Kurserna Naturvetenskaper Nu I och II alternerar så att man kan gå kursen två på varandra följande år utan att höra samma föreläsningar:  
  • Kursen hölls måndagar kl. 16-18 
  • Kursen är även öppen för allmänheten 
  • Kai Nordlund, Professor i beräkningsmaterialfysik och dekanus var projektgruppens huvudsakliga kontaktperson vid universitetet 
  • Projektgruppen vid Brändö gymnasium i Helsingfors: Staffan Nystedt, Sofia Jattu, Leif Ekrem och Triin Gyllenberg 

 

Bedömning 

  • Inlärningsdagböckerna utvärderas av universitetspersonalen. Föregående seminariedagbok ska vara inlämnad före nästa föreläsning. 
  • 6 av 7 föreläsningar måste vara dokumenterade med godkänd inlärningsdagbok för godkänd kurs. 
  • För godkänd kurs får gymnasiestuderande 2 sp till godo för universitetsstudier, samt en gymnasiekurs i det egna gymnasiet. 

 

Plus 

  • Intressanta val av teman för föreläsningarna 
  • Gymnasiestuderanden får se vad det forskas i just nu och får ta del av hur aktuell forskning presenteras. Det vara mycket grafer och statistik som analyserades under föreläsningarna. 
  • Gymnasiestuderande får en inblick i hur högskolestudier fungerar vilket sänker tröskeln för fortsatta studier. De träffar också universitetsstuderande som går på samma kurs. 
  • Gymnasiestuderande får se olika områden inom naturvetenskaper, vad man kan studera och jobba inom 
  • Universitetet bjöd de anmälda på en smörgås och kaffe/te före föreläsningen började, vilket uppskattades väldigt mycket av deltagarna som ofta kom direkt efter en lång dag i skolan. 

 

Utvecklingsförslag 

  • Mera lättsammare tema i början av kursen, för att inte avskräcka och hålla motivationen upp för gymnasiestuderande 
  • Utveckla rutinerna kring användarrättigheter och registrering i universitetets system för att att få ett studentnummer för minderåriga. Just nu var det för besvärligt med inskannade dokument och underskrifter. 
  • Bokföringen av kursen: universitet bokför kursen som studiepoäng. Kansliet i varje enskilt gymnasium bokför kursen som en egen gymnasiekurs 
  • Kursen kunde eventuellt också erbjudas i finska gymnasier 
  • Vi lärare som deltog i kursen märkte att det fungerade bra som fortbildning, man fick en lämplig dos av det nyaste inom olika områden 
  • Det behövs vid varje gymnasium som deltar en lärare som är kontaktperson och gör reklam åt sina egna studerande. I fortsättningen hoppas vi på samarbete mellan dessa kontaktlärare med bl.a. reklamtexter åt studerande och andra idéer. 
Dölj

Vad lär vi oss?

MålmedvetenhetSe, gestalta och gripa tag i möjligheterUthållighet

Vilket ämne hör det till?

Matematisk-naturvetenskapliga ämnen

Vilken innehållstyp?

Lektions- och/eller kurshelhet

Vilket utbildningsområde?

GymnasieutbildningHögskoleutbildning

Ämnen?

Utvecklingsverksamhet

Längd?

Kurs

Svårighetsgrad?

Medel

Nyckelord

FortbildningHögskole- och vetenskapssamarbete

Kontakta oss

Helsingfors stad Brändö gymnasium

Tralla logo
Tralla.fi
Eteläranta 10
00130 Helsinki
info@tralla.fi
  • Kontakt
  • Material
  • Dataskyddsbeskrivning
© 2022 Yksityisyrittäjäin Säätiö